معینیت جوانان: از ازدواج‌های زیر سن جلوگیری کنیم

- ۲۵ سنبله ۱۳۹۴

mnandegar-3کمال سادات، معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ روز گذشته در یک نشست خبری در کابل گفت که آنان با همکاری وزارت‌های آموزش و پرورش، تحصیلات عالی، امور زنان و کمیسیون حقوق بشر و برخی از نهادهای مدنی، روی طرحی برای پیش‌گیری از ازدواج‌های زیر سن کار می‌کنند.
آقای سادات می‌گوید که معینیت جوانان با همکاری این وزارت‌خانه‌ها، از طریق علما، نهادهای مدنی و رسانه‌ها، به مردم پیرامون آسیب‌های ازدواج‌های زیر سن و موضع دین اسلام و قوانین جاری در این باره آگاهی‌رسانی خواهد کرد.
قدریه یزدان‌پرست، کمیشنر کمیسیون حقوق بشر نیز در این نشست گفت، با این که کمیسیون حقوق بشر آمار دقیقی از ازدواج‌های زیر سن ندارد، اما خوب می‌داند که این پدیده در افغانستان تبدیل به یک فرهنگ شده و به سراسر کشور گسترش یافته است.
عکس این دو کودک که به عقد هم درآمده اند، چندی پیش در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد
به باور بانو یزدان‌پرست، عوامل عمدۀ ازدواج‌های زیر سن، فقر، عدم آگاهی و مشکلات فرهنگی در جامعه است.
بر بنیاد آمارهای ارایه شده از سوی سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۱۰ میلادی، بیش از ۴۶ درصد از دختران افغانستان پیش از هجده ساله‌گی و هم‌چنان بیش از ۱۵ درصدشان پیش از پانزده ساله‌گی ازدواج کرده اند.
این در حالی است که بر بنیاد مادۀ ۷۱ قانون مدنی افغانستان، سن ازدواج برای دختران در افغانستان شانزده سال و برای پسران هجده سال تعیین شده است.
مشکل ازدواج‌های زیر سن در افغانستان تنها مختص دختران نیست، بل‌که پسران نیز در مواردی قربانی این پدیده می‌شوند؛ اما پیامدهای ناگوار آن برای دختران به مراتب سنگین‌تر است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.