قتل دسته‌جمی خبرنگاران در کابل/ روز سیاه رسانه‌ها

گزارشگر:سه شنبه 11 ثور 1397 - ۱۰ ثور ۱۳۹۷

در یک حملۀ انتحاری روز دوشنبه در کابل دست‌کم ۲۹ تن به شمول ۹ خبرنگار جان باخته و شماری دیگر زخم برداشتند.
دیروز دوشنبه ۱۰ ثور حوالی ساعت ۸ صبح به وقت محلی دو حمله انتحاری پی هم در ناحیه «شش درک» کابل که دفاتر ریاست امنیت ملی، mandegar-3فرماندهی ناتو و سفارت امریکا در آن موقعیت دارد، صورت گرفت.
حشمت استانکزی، مشاور فرماندهی پولیس کابل گفته که حمله اول انتحاری بوده و حمله کننده با استفاده از یک موتور این حمله را انجام داده است.
انفجار دوم نیز حدود نیم ساعت بعد از انفجار اول در محلی که خبرنگاران برای پوشش حادثه تجمع کرده بودند، رخ‌داده‌است.
نجیب دانش سخن‌گوی وزارت داخله تایید کرد که در این حمله ۲۵ نفر کشته و ۴۹ نفر زخمی شده که چهار سرباز پولیس و حدود ۸ خبرنگار و تصویر بردار نیز در میان کشته شدگان هستند.
اما وحید مجروح سخنگوی وزارت صحت عامه گفته است که در نتیجه این حملات ۲۹ تن کشته و ۴۹ تن زخمی شده‌اند، اما این رقم نهایی نیست.
با این حال مجیب خلوتگر، رئیس حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان(نی) تایید کرده که در حمله دیروز ۹ خبرنگار و تصویر بردار رسانه‌های مختلف کشته و ۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
براساس اطلاعات کمیتۀ مصونیت خبرنگاران افغانستان؛ غازی رسولی، خبرنگار تلویزیون یک، عبادالله حنانزی، خبرنگار رادیو آزادی، سلیم تلاش خبرنگار تلویزیون مشعل، شاه مری فیضی، عکاس خبرگزاری فرانسه، یار محمد توخی، تصویربردار تلویزیون طلوع، علی سلیمی تصویربردار تلویزیون مشعل، محرم درانی، گوینده‌ رادیو سلام وطندار و نوروز علی‌ خموش، تصویربردار تلویزیون یک در میان کشته شدگان این رویداد هستند.
عمر سبحان، احمد شاه عظیمی، عیار لمر ، داوود قیصانی، سباوون کاکر و ناصر هاشمی از خبرنگاران و تصویربرداران رسانه‌ها زخمی شده‌اند.
همچنان، دیروز خبرنگار بی بی سی در ولایت خوست ترور شد. پیشتر خبرنگار کابل نیوز در ولایت کندهار کشته شده بود.
این حمله در تاریخ رسانه‌های افغانستان بی‌پیشینه است.
گفته می‌شود که حمله دیروز یکی از مرگبارترین حمله برای خبرنگاران افغانستان بود که تلفات خبرنگاران افغانستان در یک حادثه به این اندازه تاکنون بی‌سابقه بوده‌است. قبل از این حمله انتحاری خونین دیگر در سال ۲۰۱۶ به مینی‌بوس حامل کارمندان گروه رسانه‌ای موبی گروپ در کابل شده بود، در این حادثه هفت نفر از کارمندان آن کشته و ۲۵ نفر دیگر زخمی شدند.
سال ۲۰۱۷ نیز خونین ترین سال برای خبرنگاران خوانده شد. کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان اعلام کرد که در این سال ۲۰ نفر از کارمندان رسانه‌ها کشته و بیش از ۶۰ نفر دیگر زخمی‌شدند.
همچنین قبل از این حمله دفترحمایت از خبرنگاران آزاد افغانستان( نی) گزارش داده بود که از سال ۱۳۸۰ تااکنون بیش از ۸۰ خبرنگار در افغانستان کشته شده‌اند.
ارگ ریاست جمهوری و هم‌چنان کاخ سپیدار با انتشار خبرنامه‌ها‌یی حملات تروریستی امروز/دیروز در کابل را محکوم کرده‌اند.
در یک خبرنامه ارگ ریاست جمهوری آمده است: «تروریستان جنایت‌کار، یک بار دیگر در کابل و ننگرهار دست به جنایت زده و شماری از افراد ملکی را شهید و زخمی نموده‌اند. هدف قرار دادن افراد ملکی، نمازگزاران در مساجد، پروسه‌های دموکراتیک، خبرنگاران و آزادی بیان مصداق عینی از جنایت جنگی می‌باشد. این اقدام تروریستان در مغایرت با ارزش‌های اسلامی و حقوق بشری قرار دارد».
در ادامه این خبرنامه آمده است: «در رویداد امروز با تأسف شماری از خبرنگاران رسانه‌های کشور نیز شهید و زخمی شده‌اند. آزادی بیان از دست‌آورد‌های مهم مردم و حکومت بوده، از این دست‌آورد و ارزش با تمام توان حفاظت و حراست خواهد شد».
از سوی دیگر، در یک خبرنامه ریاست اجراییه حکومت آمده است: «تروریستان جبون و خداناشناس امروز بار دیگر با حملات بزدلانه در ساحۀ حوزۀ نهم شهر کابل، جمعی از خبرنگاران و گروه‌های امدادرسان را به شهادت رسانیده و شماری دیگر را زخمی ساختند».
در ادامه این خبرنامه آمده است: «این حملات وحشیانه و مغایر با تمام موازین اخلاقی، انسانی و اسلامی را محکوم می‌کنیم. به قربانیان این رویداد غم‌انگیز بهشت‌برین، به زخمی‌ها شفای عاجل و به خانواده‌های شهدا صبر جزیل تمنا داریم».
تسلیت گفتن کافی نیست
مجلس نمایندگان ضمن محکومیت حمله بالای خبرنگاران از حکومت خواست راهکار مشخصی را برای تامین امنیت خبرنگاران روی دست گیرد.
عبدالرئوف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان در پایان نشست روز دوشنبه (۱۰ ثور) این مجلس، حمله بالای خبرنگاران را دردناک خواند.
آقای ابراهیمی گفت: «این حمله اولین و آخرین حمله نخواهد بود؛ خبرنگاران منحیث قوه چهارم دولت صادقانه انجام رسالت می‌کنند ولی پیوسته جام شهادت می‌نوشند؛ مخاطب ما جانب حکومت و اعضای شورای ملی است که روی راهکار واقعی تامین امنیت خبرنگاران کار کنیم».
به گفته او، افغانستان در حالیکه با جامعه جهانی پیمان‌های امنیتی دارد ولی هیچ کس در کشور آینده خود را نمی داند و حوادث هر روز از مردم قربانی می‌گیرد.
داوود کلکانی دیگر عضو مجلس نیز گفت که وظیفه خانه ملت دعا گفتن نیست و با دعا گفتن گلم هموار غم از کشور جمع نمی‌شود.
آقای کلکانی افزود که خبرنگاران، اطفال و زنان در افغانستان در امن نیستند و بالاخره تا چه وقت این وضعیت درکشور ادامه داشته باشد.
او تاکید کرد که مجلس نمایندگان با یک تصمیم جدی باید به درد ملت افغانستان دوا پیدا کند.
نهادهای حامی رسانه‌ها در واکنش به کشته شدن خبرنگاران، خواستار بررسی این حملات تروریستی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد شدند.
نهادهای حامی رسانه‌ها این حملات تروریستی را به شدت محکوم کرده اند و دهم ثور را به عنوان یک روز خونین برای رسانه‌ها یاد کردند.
این نهادها حکومت را به ناکامی در تامین امنیت خبرنگاران متهم کرده و گفتند که انجام حملات انتحاری در قلب پایتخت نشان‌دهنده، کم کاری مسوولان حکومتی است.
آنان از حکومت خواست تا با خانواده‌های قربانیان این رویداد همکاری همه جانبه کند.
اعضای این نهادها، حمله انتحاری دیروز را یک جنایت ضد بشری خواندند و از دادگاه جزایی بین‌المللی و شورای امنیت سازملل خواستند تا این رویداد را به گونه همه جانبه بررسی کند.
اعضای نهادهای حامی رسانه‌ها تاکید کردند که این گونه حملات نمی‌تواند سد راه اطلاع رسانی و فعالیت‌های رسانه‌‌ای شود.
در همین حال، کمیسیون حقوق بشر نیز این حمله را محکوم نموده و از افزایش سیستماتیک حملات بر غیرنظامیان ابراز نگرانی کرده است.
این کمیسیون با نشر اعلامیه‌یی گفته که هدف قرار دادن غیرنظامیان و خبرنگاران یک عمل وحشیانه، غیرانسانی و غیرقانونی بوده و مغایر با ارزش‌های دینی و انسانی و خلاف قوانین بشردوستانه ملی و بین المللی می‌باشد.
گروه داعش مسئولیت این حمله را به دوش گرفته‌است.
منطقه شش درک در حوزه نهم امنیتی شهر کابل قرار دارد و یکی مناطق سبز و به شدت محافظت شده کابل به حساب می‌آید؛ اما در ماه‌های گذشته چندین بار حمله انتحاری توسط افراد پیاده در این منطقه انجام شده است.
در اواخر ماه فبروری امسال نیز یک حمله انتحاری در همین منطقه دو کشته و هفت زخمی به جا گذاشت. چند هفته قبل از آن نیز حمله‌ای دیگر در این ناحیه چند کشته و مجروح به‌جای گذاشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.