نمایشگاهِ مشترک کابل – تهران /معاون رییس‎جمهور ایران: دو طرف فرصت‎های بی‎نظیری برای گسترش مبادلات تجارتی دارند

گزارشگر:چهارشنبه 29 دلو 1393 - ۲۸ دلو ۱۳۹۳

mnandegar-3افغانستان و ایران دومین نمایشگاه تجارتی را در کابل برگزار کردند. در این نمایشگاه محصولات مختلف شرکت‌های افغانی و ایرانی به نمایش گذاشته شده و هدف آن گسترش تجارت و روابط تجارتی بین دو کشور خوانده شده است.
این نمایشگاه توسط اتاق تجارت و صنایع افغانستان و رایزن تجارتی سفارت ایران در کابل، در هوتل اورانوس برگزار شده و چهار روز ادامه دارد. ۱۱۵ شرکت از افغانستان و ایران تولیدات شان را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته اند. در این نمایشگاه صنایع غذایی، ادویه، فرش، تلویزیون، یخچال، موتر و لوازم زراعتی و ساختمانی به نمایش گذاشته شده است.
مقام‌های دولت افغانستان می‌گویند تلاش دارند با تدویر چنین نمایشگاه‌ها، تاجران و شرکت‌های ایرانی را به سرمایه گذاری در افغانستان تشویق کنند. عتیق الله نصرت، رییس عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان به دویچه وله گفت: «هدف عمده این نمایشگاه این است که روابط تجارتی ما با ایران بیشتر رشد کند. ما می‎‌خواهیم صادرات ما به ایران بیشتر شود و سرمایه داران ایرانی در افغانستان سرمایه گذاری کنند.»
تجارت نامتوازن
پاکستان، ایران و چین بیشترین تجارت را با افغانستان دارند. بازارهای افغانستان مملو از تولیدات شرکت‌های این کشورها است. ایران بخش عمده‌یی از نیازمندی‌های افغانستان را فراهم می‌کند و نبود شرکت‌های تولیدی در افغانستان، سبب شده تا کالاهای ایرانی، بیشترین فروش را در کابل و ولایات داشته باشد.
براساس آمار اتاق تجارت و صنایع افغانستان، تاجران افغان سالانه مقادیر هنگفتی از اموال را از ایران وارد می‌کنند. افغانستان سالانه ۶۰ میلیون دالر به ایران صادرات دارد، در حالی که واردات ایران به افغانستان در سال ۲۰۱۴ به یک میلیارد و شش صد میلیون دالر رسیده است.
مسوولان اتاق تجارت می‌گویند با برگزاری این نمایشگاه‌ها، تاجران افغان نیز تلاش می‌کنند تا بازارهای ایران را برای فروش محصولات شان تشخیص دهند.
افغانستان در حال حاضر یک کشور مصرفی است که از ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دالر سالانه از کشورهای همسایه واردات دارد. آقای الکوزی از شرکت‌های ایرانی خواست تا با استفاده از مجبوریت افغان‌ها، اموال و کالاهای بی کیفیت شان را به این کشور صادر نکنند.
محمد شریعت مداری، معاون اجرایی رییس جمهور ایران در این نمایشگاه از تاجران افغان و ایران خواست تا به منافع درازمدت فکر کنند. معاون رییس جمهور ایران تاکید کرد که دو کشور زمینه‌ها و فرصت‌های بی‌نظیری برای گسترش مبادلات تجارتی دارند: «دوطرف، هم ایرانی‌ها و هم افغانستانی‌ها تلاش کنند تا موانع اقتصادی موجود بر سر راه توسعه تجارت و توسعه همکاری‌ها را شناسایی و برطرف کنند.» سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور افغانستان نیز بر گسترش روابط تجارتی بین دو کشور تاکید کرد. آقای دانش گفت ثبات پایدار در افغانستان به نفع همه کشورهای منطقه به خصوص همسایه‌ها است. او گفت در صورتی‌که کشورهای همسایه افغانستان برای تامین امنیت و ثبات در این کشور همکاری نکنند، امنیت و رشد اقتصادی همسایه ها نیز به شدت ضربه خواهد دید.
گسترش روابط تاجران
شرکت‌ها و تاجران ایرانی از فروش تولیدات شان در داخل افغانستان راضی هستند. بیشتر تولیدات شرکت‌های ایرانی توسط افغان ها وارد می‌شود اما تاجران ایرانی می‌گویند در صورتی که امنیت تامین باشد، آن‌ها علاقه دارند تا در داخل افغانستان سرمایه گذاری کنند.
هویدانا، مدیر تجارتی شرکت تایماز که درصدی عمده یی از رُب مورد نیاز بازارهای افغانستان را تولید می‌کند، گفت این شرکت تلاش دارد تا با تولید رُب خوب، در بازارهای افغانستان رقابت کند: «در کنار عرضه محصولات خوب، شفاخانه‌یی هم دایر کردیم که رایگان مریض‌ها را می‌بینند. ما می‌خواهیم که از محصولات با کیفیت ما حمایت شود.»
تاجران و سرمایه گذاران افغانستان نیز تلاش دارند تا در این نمایشگاه، بتوانند روابط شان با تاجران ایرانی را گسترش دهند. خواجه اسدالله یکی از سرمایه گذاران گفت: «روابط ما با تاجران ایران خوب می‌شود. ما در این نمایشگاه سهم بسیار برازنده داریم و کوشش می‌کنیم در ایران نیز برای محصولات خود زمینه سازی کنیم.»
براساس اظهارات مسئولان اتاق تجارت، ۴۰ درصد ترانزیت افغانستان از ایران صورت می‌گیرد و به دلیل مرز مشترکی که دو کشور دارند، پس از پاکستان، ایران بیشترین تجارت را با افغانستان دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.