کرزی: امریکا با ما بازی می‎کند/هند تقاضای افغانستان را برآورده می‎سازد

گزارشگر:24 قوس 1392 - ۲۳ قوس ۱۳۹۲

رییس‌جمهور کرزی می‎گوید که پیمان امنیتی به نفع مردم افغانستان است و مردم موافقت خود را با این پیمان اعلام کرده‌اند، ولی همچنین بر این باور هستیم که حفاظت از خانه‌های مردم افغانستان و از سرگیری مذاکرات صلح با طالبان نیز باید پیش شرط اصلی امضای این پیمان باشد.
عدم امضای این پیمان به معنای خروج کامل نیروهای امریکایی خواهد بود اتفاقی که دو سال پیش نیز در عراق افتاد. با خروج نیروهای امریکایی خشونت‌های مرگبار در عراق نیز به شدت افزایش یافته و از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۸ هزار نفر در این کشور کشته شده اند.mandegar-1
کرزی گفت، من فکر نمی‌کنم امریکایی‌ها از افغانستان خارج شوند و تنها دارند با ما بازی می‌کنند. جیمز دابینز نماینده ویژه امریکا در افغانستان و پاکستان در نشست کمیته روابط خارجی سنا تاکید کرد، تاخیر در نهایی شدن پیمان امنیتی با امریکا هزینه‌ها و خسارات زیادی را بر مردم افغانستان تحمیل خواهد کرد.
حامد کرزی که در سفر چهارروزه در هند بسر می‌برد، روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره دلیل موافقت نکردن با امضای قرارداد امنیتی با امریکا افزود: وقتی یک مقام رسمی امریکا می‌گوید که اگر قرارداد دوجانبه را امضا نکنید کشورتان دچار جنگ داخلی می‌شود ما این گفته را تهدید تلقی می‌کنیم.
وی گفت: مردم افغانستان با قرارداد دو جانبه با امریکا موافقت کرده اند اما دیگر نمی‌خواهند سرزمینشان هدف بمب‌ها و حملات نیروهای ناتو قرار گیرد و امریکا باید تضمین کند که به احساسات مردم افغانستان احترام می‌گذارد.
وی ضمن انتقاد شدید نسبت به کمک‌های مالی به نیروهای ناتو در افغانستان گفت: من سیاستی را که بر اساس آن میلیاردها دالر به نیروهای ناتو داده می‌شود تا به خانۀ افغان‌ها حمله کنند و این کار را حق خود بدانند، قبول ندارم.
کرزی با اشاره به مثالی درباره حملات نیروهای امریکا به افغانستان گفت: به‌تازه‌گی این نیروها خانه‌یی دور افتاده را بمباران کردند تا افرادی را که مشکوک به عضویت در طالبان بودند، دستگیر کنند اما در جریان این حمله پسر دو ساله‌یی کشته و مادرش به شدت مجروح شد.
وی اظهار داشت: وقتی آقای اوباما به من می‌نویسد که نیروهای ناتو به خانه‌ها حمله نمی‌کنند، باید ثابت شود چون تا کنون این ادعا به اثبات نرسیده است.
رییس جمهور افغانستان که برای درخواست کمک نظامی به هند سفر هند کرده، روز گذشته نسبت به پاسخ هند به درخواستش ابراز خرسندی کرد و گفت پاسخ هند به تقاضای افغانستان بسیار بهتر از آنچه تصور می‌شد، بود.
وی افزود: روز گذشته(جمعه) در گفت‌وگویی که با مانموهان سینگ نخست وزیر هند داشتم موضوعات مهمی از جمله تـأمین تجهیزات نظامی از سوی هند، شرایط افغانستان در امضای قرارداد امنیتی دو جانبه با امریکا و روند صلح را در میان گذاشتم.
کرزی درباره قرارداد دوجانبه با امریکا در آستانه خروج نیروهای ناتو از افغانستان گفت: خوشحالم که هند درک می‌کند که چرا افغانستان نسبت به امضای این قرارداد بسیار محتاط است.
رییس جمهوری افغانستان درباره نقش پاکستان در روند صلح گفت: نواز شریف، نخست وزیر پاکستان قول همکاری داده و من به صداقت وی اطمینان دارم.
کرزی ضمن ابراز خرسندی از گفت‌وگوهایی که درباره آموزش و تامین تجهیزات نظامی داشته، افزود: این گفت‌وگوها بسیار سازنده بود و نتایج رضایتبخشی برای افغانستان داشت.
وی در پاسخ به اینکه آیا دهلی نو نسبت به تامین تجهیزات نظامی برای پاکستان اکراه دارد، اظهار داشت: هند با این موضوع بسیار معقولانه برخوردار کرده و در عین حال از بار این مسوولیت شانه خالی نکرده است.
رییس جمهوری افغانستان تصریح کرد: هند می‌خواهد به ما کمک کند و منطقه‌یی بدون تنش داشته باشد و این دقیقاً خواسته افغانستان هم هست و من از دیدار با مقام‌های هند بسیار راضی هستم.
وی گفت: افغانستان به سخت افزارهای نظامی نیاز دارد و هند و کشورهای دیگر قرار است برای تامین آنها به ما کمک کنند.
کرزی ادامه داد: دولت افغانستان تا کنون دیدگاهی محتاطانه نسبت به منابع معدنی خود داشته تا مطمین شود که آنها به منابع مشکل ساز تبدیل نمی‌شوند.
رییس جمهوری افغانستان همچنین بندر چابهار را بندر مهمی دانست که می‌تواند میان هند، ایران و افغانستان ارتباط برقرار کند.
قرارداد حمل و نقل میان ایران افغانستان و هند در جریان سفر سلمان خورشید، وزیر امور خارجه هند در حمل ۹۲ به تهران به بحث گذاشته شده و قرار است که این قرارداد بزودی بین نمایندگان سه کشور امضا شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.