مقام‌های حکومتی به علمای دینی: سکوت در برابر انتحار بس است!

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۹ حمل ۱۳۹۲

مقام‌های حکومتی، علمای دینی را متهم کرده‌اند که مسوولیت‌های شان را در برابر اوضاع جاری در کشور انجام نداده اند.
مقام‌های وزارت ارشاد، حج و اوقاف با انتقاد از سکوت علمای دینی در برابر انجام حملات انتحاری می‌گویند، علمای دینی با توجه به مسوولیت‌هایی که دارند، باید از سکوت بیرون آیند و کسانی را که دست به حملات انتحاری می‌زنند، نصحیت کنند.
در این حال، مسوولان شورای عالی صلح می‎گویند که اکثریت علمای دینی وابسته به گروه‌های سیاسی هستند، به همین دلیل نمی‌توانند موقف‌شان را در برابر جنگ جاری در کشور، روشن بسازند.
این اظهارات پس از آن ابراز می‎شود که طالبان، جنگ، خشونت و کشتار مردم بی‎گناه را توجیه دینی می‎کنند.
به همین دلیل، مسوولان دولتی می‎گویند که علمای دینی در روشن‎سازی حقایق و تنویر اذهان عامه، نقش برجسته و محوری دارند.
طالبان در سال‎های اخیر هزاران غیرنظامی بی‎گناه را در حملات انتحاری به شهادت رسانیده‎‌اند. در هفتۀ گذشته، دست‎کم ۵۰ تن از غیرنظامیان بی‎گناه در حملات گروهی طالبان در ولایت فراه کشته شده و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخم برداشتند.
اما اکثریت ملا امامان مساجد در خطبه‌ها و سخنرانی‎های‌شان در برابر این اعمال طالبان خاموشی اختیار کرده‎اند.
محمد یوسف نیازی وزیر ارشاد، حج و اوقاف در دومین نشست بین‌المللی سومین کنفرانس همکاری‌های اسلامی برای آیندۀ صلح آمیز افغانستان که در کابل برگزار شده بود، خطاب به علمای دینی گفت، برای تأمین صلح و ثبات در کشور از کسی فتوا نگیرید؛ تلاش کنید که به صلح دست یابیم.
او افزود‌، وظیفۀ علما در برابر افراد بی‌گناهی که کشته می‌شوند، چیست؟
وی همچنان افزود، این مسوولیت علمای افغانستان است که از سکوت بیرون آمده و کسانی را که انتحاری می‌کنند، نصیحت کنند.
وزیر حج و اوقاف در این نشست تأکید کرد، از گفتن کلمۀ حق نباید ترسید، زیرا بهترین جهاد گفتن حق است؛ پس باید کسانی را که دست به انجام حملات انتحاری می‌زنند، نصیحت کنید.
نیازی با انتقاد از علما گفت، چند روز پیش در حملۀ انتحاری‌یی که در ولایت فراه اتفاق افتاد، شمار زیادی از مردم بی‌گناه شهید و زخمی شدند، اما آیا ما با این افراد غم‌شریکی و ابراز تأسف کردیم؟
درهمین حال، معصوم استانکزی رییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح در این نشست گفت که اکثریت علمای دینی وابسته به جریان‎های سیاسی هستند.
او با اشاره به نقش علمای دینی در پروسۀ صلح گفت: «چرا ما بسیاری از حقایق را گفته نمی‌توانیم؟ این جا دو مسالۀ اساسی مطرح است: اول این که آیا علمای افغانستان می‌توانند پس از گفتن حقایق مصون باشند؟ دوم: آیا ما این توانایی و جرأت را داریم که از ارتباطاتی که با طرف‌های سیاسی مختلف داریم، بیرون آمده و حقیقت را بگوییم؟»
به گفتۀ این عضو شورای عالی صلح، این مشکل به تنهایی حل نمی‌شود، بل باید برای حل این معضل به صورت دسته‌جمعی اقدام کنیم.
وی تأکید کرد، راه‌های معقول برای رسیدن به قدرت در چوکات‎ قانونی وجود دارد، پس نباید در پی خراب کردن اساس نظام بود؛ اما اصلاح نظام یک امر ضروری است.

انتحار حرام است
علمای دینی افغانستان برای اولین بار به گونۀ جمعی با حمایت از قطعنامۀ سومین اجلاس استانبول موسوم به «همکاری های اسلامی برای آینده صلح آمیز افغانستان» حملات انتحاری و خشونت در افغانستان را حرام دانستند.
در نشست روز گذشتۀ علمای دینی که به هدف حمایت از فیصله‌های اجلاس استانبول برگزار شده بود، عالمان دینی تأکید کردند که ادامۀ خشونت و جنگ در افغانستان هیچ‌گونه توجیهی ندارد و «استفاده سوء از نصوص شرعی برای توجیه عملیات انتحاری» غیرمشروع است.
در همین حال، نعمت‌الله نجومی عضو بورد مشورتی صلح برای افغانستان، هدف از کنفرانس استانبول را تشریح کردن اوضاع افغانستان برای علمای کشورهای اسلامی عنوان کرد.
نجومی گفت، اولین نشست علمای جهان اسلام در استانبول ترکیه، در سال ۲۰۱۱ و با حضور بیش از ۲۰ عالم دین و استادان دانشگاه‌های اسلامی از سراسر کشورهای اسلامی و ۸۰ عالم دین از افغانستان، برگزار شده بود.
او همچنان اضافه کرد، کنفرانس دوم به منظور ریشه یابی عوامل جنگ و تحکیم صلح و ختم جنگ و خشونت در افغانستان برگزار شد.
نجومی افزود، هدف از سومین نشست ارایه معلومات به علمای بین‌المللی که در استانبول جمع خواهند شد، در مورد فعالیت‌هایی که در این خصوص صورت گرفته است، می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.