مسوولان دولتی در اولین نشست حفظ‌الصحه: ۵ میلیون تن به خدمات صحی و حفظ‌الصحه دسترسی ندارند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 3 قوس 1395 - ۰۲ قوس ۱۳۹۵

در افغانستان از هر چهار کودک یک تن آن مصاب به بیماری سوی تغذی مزمن است.
مسوولان دولتی در اولین نشست منطقه‌یی حفظ‌الصحه که از طرف وزارت توسعه روستاها دیروز سه شنبه (۲ قوس) در کابل برگزار شده بود، با بیان این مطلب ابراز داشتند که ۴۱ درصد کودکان افغانستان از بیماری سوی تغذی مزمن رنج می‌برند.
mandegar-3آنان تأکید کردند که این بیماری از حفظ‌الصحه نامناسب و عدم دسترسی به آب آشامیدنی و خدمات صحی شیوع می‌کند.
به گفتهٔ آنان، در افغانستان بیش از ۵ میلیون تن به شمول کودکان به خدمات صحی و حفظ‌الصحه مناسب دسترسی ندارند.
رولا غنی بانوی اول کشور در این نشست گفت: کابل در گذشته یکی از شهرهای پاک و تابستان نشین شاه‌هان بوده در حالی که امروز به آلوده‌ترین شهر تبدیل شده است.
بانو غنی اضافه کرد که حفظ‌الصحه از اساسی‌ترین بحث‌ها برای زنده‌گی مردم است و باید سلامت شخصی افراد را قربان منافع خود نسازیم.
بانوی اول کشور گفت: در حال حاضر هوای کابل به عنوان پایتخت افغانستان آلوده است و از نگاه صحی مشکلات زیاد را برای پایتخت‌نشینان ایجاد کرده است.
او گفت که علاوه بر شهروندان، این مسوولیت شهرداری است که برای حفظ محیط‌زیست پاک شهروندان را رهنمایی و طرزالعمل‌های مفید را برای آنان روی دست گیرد.
او گفت که ما در برابر نسل‌های آینده خود مسوولیت داریم که زمینه‌های محیط زیست سالم را برای‌شان فراهم آوریم.
هم‌چنان، فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه در این نشست گفت: ۴۱ درصد کودکان در افغانستان از سوی تغذی مزمن رنج می‌برند که از هر چهار کودک یکی آن به این بیماری مصاب است.
آقای فیروز گفت: کودکان مصاب این بیماری از لحاظ فزیکی ضعیف و توأم با مشکلات روانی می‌باشند که برای آینده دختر خانم‌ها نیز این بیماری قابل نگرانی می‌باشد.
او گفت که افغانستان از دو کشوری است که هنوز بیماری پولیو ( فلج کودکان) در آن وجود دارد که در انتشار این بیماری حفظ‌الصحه نا مناسب نقش به‌سزا دارد. از این بابت باید موضوع حفظ‌الصحه در برنامه‌های انکشافی وزارت‌خانه‌ها قرار داده شود.
وزیر صحت عامه بیان کرد که با همکاری بین وزارتی می‌توان از شیوع سریع این بیماری و سایر بیماری‌های شدید در اجتماع جلوگیری کرد. او گفت: ما نباید انتظار داشته باشیم که روزانه شمار زیاد از کودکان بسترهای بیمارستان‌ها را پر کنند و شماری از آنان تلف شوند.
او گفت که حکومت افغانستان برنامه میثاق شهروندی را تأیید کرده و متعهد به برقراری ارتباط میان شهروندان و حکومت بوده، برای فقر زدایی و تأمین آب آشامیدنی برای شهروندان تلاش‌های جدی خود را به‌خرچ می‌دهد.
انجنیر نصیر احمد درانی وزیر توسعه روستاهای کشور در این نشست گفت: در دهات افغانستان ۸۱ درصد مردم افغانستان به تشناب‌های صحی دسترسی ندارند.
آقای درانی ‌افزود که وزارت احیا و انکشاف دهات به همکاری شرکای داخلی و بین المللی خود تلاش می‌کند که برنامه حفظ‌الصحه محیطی را در کشور همگانی بسازد.
بر اساس آماری که از سوی وزارت احیا و انکشاف دهات کشور ارایه شد، در حال حاضر در افغانستان ۸۱ درصد شهروندان کشور دسترسی به تشناب‌های صحی دارند و ۱۹ درصد دیگر در فضای باز رفع حاجت می‌کنند.
از سویی هم، اسدالله حنیف بلخی سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: از سال ۲۰۰۱ تا هنوز افغانستان با همکاری بین‌المللی در روند آموزشی کشور دست آوردهای قابل ملاحظه‌یی داشته است.
آقای بلخی افزود که ۸،۸ میلیون دانش‌آموز در سال ۱۳۹۴ که ۳۹ درصد آن را بانوان تشکیل می‌دهد، شامل مکتب بوده‌اند و تعداد مکاتب از ۳۴۰۰ باب در سال ۱۳۸۱ به ۱۶ هزار و ۴۰۰ باب در سال ۱۳۹۴ افزایش یافته است.
به گفتهٔ او، هدف از نهاد آموزش و پرورش تربیه دانش آموزان ماهر، مسلمان، متدین و شایسته است و یکی از ضروریات در مکاتب وجود آب آشامیدنی و فراهم کردن سهولت‌های حفظ‌الصحه است.
آقای بلخی گفت: به اساس آمار وزارت آموزش و پرورش ۴۷ درصد از مکاتب در کشور به سهولت‌های آب آشامیدنی و حفظ‌الصحه دسترسی دارند و ۵۳ درصد مکاتب از این تسهیلات محروم‌اند.
او گفت که برنامه میثاق شهروندی که تازه از طرف دولت راه‌اندازی شده، تلاش می‌کند تا زمینه انکشاف و فراهم آوری تسهیلات را در ولایات کم انکشاف یافته تطبیق کند. اهداف برنامه انکشافی پایدار که توسط ملل متحد نیز تأیید شده و وزارت آموزش و پرورش به اجرا آن تأکید می‌کند، فراهم کردن امکانات صحی و تعمیر معیاری برای مکاتب است.
درهمین حال، نماینده صندوق بین‌المللی کودکان در این نشست گفت: بررسی‌های انجام شده در افغانستان نشان می‌دهد که تقربیاً ۵ میلیون تن در حالت رقت بار زنده‌گی دارند که کودکان را نیز شامل می‌شوند.
او گفت: آمارهای صندوق بین‌المللی کودکان (یونیسف) نشان می‌دهد که در افغانستان از ۹۰ – ۱۰۰ هزار کودک به اثر بیماری‌های صعب‌العلاج در دراز مدت از بین می‌روند.
این نماینده صندوق بین المللی کودکان بیان کرد که دسترسی به خدمات صحی و آب آشامیدنی صحی، مراعات حفظ‌الصحه مناسب می‌تواند از افزایش مرگ و میر در میان کودکان جلوگیری کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.