وزیر تجارت: در دو سال آینده امتیازات ویژه‌یی به سرمایه‎گذاران در نظر داریم

- ۲۰ حمل ۱۳۹۲

انوارالحق احدی وزیر تجارت و صنایع می‌گوید که دولت افغانستان برای کسانی که در دو سال آینده در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند، امتیازات ویژه‌یی را در نظر دارد.
آقای احدی این سخنان را در کنفرانس صنایع ملی افغانستان که در هرات برگزار شده بود، اظهار داشت.
وزیر تجارت و صنایع در این کنفرانس گفت: «حکومت به این فکر است که مالیات را کمتر کند. حکومت به این فکر است که پارکهای صنعتی را بیشتر کند و از تعرفه حمایتی برای تقویت صنایع استفاده کند.»
تلاش دولت برای جلب سرمایه گذاری‌های بیشتر در افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که در سال‌های اخیر به دلیل بدتر شدن وضعیت امنیتی و آغاز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان، فعالیت‌های تجاری در افغانستان کم شده است.
بازرگانان می‌گویند که آنان برای ادامه و توسعه سرمایه‌گذاری‌های‌شان نیاز به سهولت‌های بیشتر و اطمینان از ثبات وضعیت سیاسی در افغانستان دارند.
این در حالی است که اکنون نیز بازرگانان افغان با مشکلات زیادی رو به رو هستند.
عبدالکریم شیرزاد نماینده اتحادیه صنعتگران هرات می‌گوید ده‌ها کارخانه در شهرک صنعتی هرات، به دلیل عدم حمایت دولت، ورشکست شده اند.
او افزود که دولت باید برنامه‌های حمایتی برای تقویت صنایع را به گونه‌یی تنظیم و اجرا کند که سرمایه گذاران بتوانند روی پای خود بایستند و تولیدات آنها توان رقابت با کالاهای وارداتی را پیدا کند.
در یازده سال گذشته، سرمایه گذاری مجموعی در افغانستان به بیش از ۷.۶ میلیارد دالر می‌رسد. اکنون در تمام افغانستان ۱۲۲۰ کارخانه تولیدی کوچک وجود دارد.
دولت افغانستان در یک دهه گذشته با اعمار جاده‌ها سعی کرده است تجارت و ترانزیت را تقویت کرده و درآمد خود را نیز از این طریق افزایش دهد.
اما این اقدام دولت به زیان سرمایه گذاران داخلی و سرمایه گذاران کوچک در عرصه تولیدی، منجر شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.