نتیجۀ نظرسنجی «آسیافوندیش»: بیکاری و ناامنی دو مشکل عمدۀ افغان‌هاست

گزارشگر:28 عقرب 1393 - ۲۷ عقرب ۱۳۹۳

براساس یک نظرسنجی جدید ۴۰ درصد افغان‌ها فکر می‌کنند که کشورشان به سمت اشتباهی در حرکت است. پاسخ‌دهنده‌گان به این نظرسنجی ناامنی و بیکاری را بزرگ‌ترین مشکلات شان عنوان کرده‌اند.
این نظرسنجی که توسط بنیاد آسیا در سراسر افغانستان انجام شده است، نشان می‌دهد که ۵۴٫۷ درصد افغان‌ها احساس می‌کنند کشورشان به سمت درستی در حرکت است، درحالی‌که سال گذشته تعداد افرادی که چنین فکر می‌کردند ۵۷٫۲ درصد بود. mnandegar-3براساس این نظرسنجی، ۴۰٫۴ درصد دیگر فکر می‌کنند که افغانستان به سمت نادرستی در حرکت است که افزایش خفیف نسبت به ۳۷٫۹ درصد در سال گذشته را نشان می‌دهد.
این نظرسنجی که زیر عنوان «افغانستان ۲۰۱۴، نظرسنجی از افغان‌ها» از ۲۲ جون تا هشتم جولای صورت گرفته است، نشان می‌دهد که دلایل بدبینی افغان‌ها نسبت به آینده کشورشان به ترتیب در ناامنی (۳۸ درصد)، فساد اداری (۲۴ درصد)، بی‌کاری (۲۲ درصد) اقتصاد ضعیف (۱۰ درصد) و تقلب انتخاباتی (۹ درصد) نهفته است.
در مقایسه با نتایج نظرسنجی سال گذشته، شمار کسانی که فکر می‌کنند ناامنی مشکل بزرگ است از ۲۹٫۸ درصد به ۳۴ درصد افزایش یافته است. این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۳۳٫۱ درصد افغان‌ها بیکاری را مشکل بزرگ عنوان کرده اند. ۲۲٫۵ درصد عدم دسترسی به برق و ۱۷٫۵ درصد دیگر نبود جاده‌های مناسب را مشکل بزرگ خوانده اند.
در این نظر سنجی بزرگ‌ترین مشکلات برای زنان افغان بی‌سوادی، نبود فرصت‌های کاری و خشونت عنوان شده است. ۲۳٫۹ درصد مصاحبه‌شونده‌ها بی‌سوادی، ۱۴٫۶ درصد دیگر کمبود فرصت‌های کاری، ۱۱٫۳ درصد هم خشونت‌های خانوادگی و ۷٫۲ درصد ازدواج‌های اجباری را مشکل بزرگ برای زنان عنوان کرده اند.
براساس نتایج این نظرسنجی، در سال ۲۰۱۴ میلادی ۶۵٫۴ درصد افغان‌ها همیشه، غالباً و یا گاهگاهی نگران امنیت خود و یا خانواده شان بوده اند، در حالی که شمار کسانی که در سال ۲۰۱۳ احساس ناامنی می‌کردند به ۵۹ درصد می‌رسید. بیشترین احساس ناامنی از ولایت‌های فاریاب، وردک، فراه و قندوز گزارش شده است. ولایت‌هایی که باشندگان آن خیلی به ندرت احساس ناامنی می‌کنند ولایت‌های پنجشیر، بدخشان و بامیان می‌باشند.
در پاسخ به این سوال که کدام یک از نیروهای امنیتی افغانستان موثریت بهتر دارند، ۵۰٫۴ درصد پاسخ دهنده‌ها از پولیس ملی، ۲۴٫۲ درصد از اردوی ملی و ۲۱٫۷ درصد دیگر از پولیس محلی یاد کرده اند.
نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۸۶٫۵ درصد افغان‌ها به اردوی ملی و ۷۳٫۲ درصد افغان‌ها به پولیس ملی کشور شان اعتماد دارند. با وجود این، در مجموع ۵۵٫۷ درصد افغان‌ها فکر می‌کنند که نیروهای امنیتی کشور شان هنوز هم به حمایت‌های خارجی نیاز دارند.
این نظرسنجی در یک مرحله مهم زمانی صورت می‌گیرد زیرا نیروهای رزمی خارجی برای خروج از کشور در هفته‌های پیش رو آمادگی می‌گیرند و نیروهای حکومتی با شورشگری فزاینده مواجه اند. برعلاوه این نگرانی نیز وجود دارد که از موثریت حکومت وحدت ملی در اثر منازعه داخلی بر سر قدرت میان حامیان رییس جمهور اشرف غنی و رییس اجرایی عبدالله عبدالله کاسته شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.