هشدار رییس کمیسیون انتخابات: در نبود امنیت انتخابات شفاف ممکن نیست

- ۲۰ حمل ۱۳۹۲

کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است که توزیع کارت‌های رای‌دهی برای افرادی که به تازه‌گی سن ۱۸ سالگی را تکمیل کرده و یا از مهاجرت برگشته اند، در ماه جوزای امسال آغاز می‌کند.
فضل احمد معنوی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات انتخابات روز سه شنبه که برای پاسخ‌دهی به سوال‌های سناتوران در مجلس سنا حاضر شده بود، گفت کارت‌های جدید از نظر شکل با کارت‌های قبلی مشابه است اما نشانه‌هایی در آن‌ها وجود دارد که جلو تقلب را می‌گیرد.
آقای معنوی گفت: «در پلان اولی ما این بود که توزیع کارت در ماه ثور آغاز شود، اما به خاطری که کارت معیاری شود و موضوع تذکره برقی نیز معلوم شود، بنابراین در ماه جوزا توزیع کارت‌ها آغاز می‌شود».
کمیسیون انتخابات پس از بحث و جدل های زیاد با حکومت، بالاخره تصمیم گرفته است تا شهروندان افغانستان از کارت‌هایی انتخاباتی قبلی در انتخابات سال ۲۰۱۴ استفاده کند.
نگرانی احزاب و نهادهای مدنی این است که برخی افراد چندین کارت رای‌دهی دارند و می‌توانند به صورت گسترده‌یی تقلب کنند. اما آقای معنوی گفت که حکومت توزیع کارت جدید به منظور جلوگیری از تقلب را قبول نکرده است.

هشدار در مورد امنیت انتخابات
درست یک سال پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، کمیسیون انتخابات افغانستان از چالش‌هایی که ناامنی‌ها می‌تواند انتخابات را متاثر کند، هشدار می‌دهد. مقام‌ها در این کمیسیون می‌گویند لیست مراکز رای دهی را به نهادهای امنیتی افغانستان سپرده و خواستار تامین امنیت این مراکز در روز انتخابات شده اند.
فضل احمد معنوی گفته است که اگر امنیت انتخابات تأمین نشود، برگزاری انتخابات شفاف ناممکن است.
رییس کمیسیون انتخابات گفت حالا که یک سال دیگر به برگزاری انتخابات باقی مانده است، از نیروهای امنیتی خواسته تا امنیت مراکز رای دهی را تامین کند. معنوی گفت: «کمیسیون مراکز رای دهی را مشخص کرده و با نیروهای امنیتی شریک ساخته است. امیدوارم که دیگر بحث امنیت را مربوط به کمیسیون انتخابات ندانید».
رییس کمیسیون انتخابات گفت در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۰ بیش از ۱۳۰۰ مرکز رای دهی به دلیل ناامنی باز نشدند. او هشدار داد که در حال حاضر نیز وضعیت امنیتی تغییری نکرده و احتمال این که انتخابات ۲۰۱۴ با چالش‌های امنیتی مواجه شود، وجود دارد.
مشکل انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۰ پس از آن بروز کرد که کمیسیون انتخابات تمام رای‌هایی را که به صورت تقلبی در مناطقی که مراکز رای دهی وجود نداشت اما صندوق ها پر شده بودند، باطل کرد.
معنوی گفت نهادهای امنیتی باید به صورت عملی امنیت انتخابات را تامین کنند. او گفت تشریح برنامه‌های امنیتی در روی کاغذ آسان است اما در عمل چنین کاری دشوار می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.