نهادهای رسانه‌یی: طالبان کور خوانده‌اند

گزارشگر:سه شنبه 25 قوس 1393 - ۲۴ قوس ۱۳۹۳

پس از آن که طالبان رسانه‌ها و نهادهای مدنی افغانستان را تهدید کردند، خبرنگاران و نهادهای خبرنگاری می‌گویند چنین تهدیدهایی نمی‌تواند مانع فعالیت رسانه‌یی و مدنی شود.
اعلامیه‌یی که منسوب به طالبان است یک روز پس از حمله بر مرکز فرهنگی فرانسه منشتر شد. در این اعلامیه به رسانه‌ها و نهادهای مدنی هشدار داده شده است در صورتی که خلاف ارزش‌های اسلامی فعالیت کنند، هدف قرار خواهند گرفت.mnandegar-3
ما نهادهای مدنی و خبرنگاری در واکنش به این تهدید طالبان گفته اند که دست از فعالیت نخواهند کشید. مجیب خلوتگر رئیس موسسه نی حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان روز دوشنبه ۲۴ قوس ۱۳۹۳ در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: «طالبان کور خوانده اند و باید بدانند که رسانه‌ها در افغانستان هرچند نهادهای شان گسترده است، ولی صدای واحد دارند و اگر بخواهند طالبان را تحریم کنند، طالبان نام شان دیگر در افغانستان نخواهند بود».
در همین حال نهادهای امنیتی افغانستان به مسوولان نهادهای مدنی و رسانه ای اطمینان داده اند که امنیت این نهادها تامین است و تلاش می‌شود، که از هرگونه حمله احتمالی بر رسانه‌ها و دفاتر نهادهای مدنی جلوگیری شود.
واکنش خبرنگاران
شماری از خبرنگاران می‌گویند طالبان می‌خواهند با این تهدیدها، افکار عامه را در کنترل خود درآورند و رسانه‌ها را بترسانند. عبدالرحمان یک تن از خبرنگاران گفت: «طالبان می‌خواهند افکار عامه را زیر تاثیر بیاورند و وقتی مردم از خواب می خیزند، با تصوری از انتحاری و انفجار زندگی را آغاز کنند. وقتی آن ها فضای رسانه ای را بگیرند، در واقع امنیت روانی شهروندان گرفته می شود».
تهدید طالبان علیه خبرنگاران تازگی ندارد. حداقل دو تن از خبرنگاران توسط این گروه کشته شده اند. اجمل نقش بندی و سلطان احمد منادی دو خبرنگار از سوی طالبان کشته شدند و مرگ آن‌ها واکنش‌ها و انتقادهای زیادی در پی داشت.
سال خونین برای خبرنگاران
از سوی دیگر نهاد رسانه یی نی می‌گوید آمار و ارقام قتل و خشونت علیه خبرنگاران نشان می دهد که سال ۲۰۱۴ خونین ترین سال برای خبرنگاران بوده است. براساس آمار این نهاد، ۴۷ خبرنگار در ده سال گذشته جان شان را در راه اطلاع رسانی از دست داده اند و تنها در سال جاری، هفت تن از خبرنگاران کشته شده اند.
آقای خلوتگر گفت: «امسال خونین ترین سال برای خبرنگاران بود. از طرف دیگر خبرنگاران به شکل بهتری نسبت به سال های گذشته کار کردند. وقتی می گوییم خونین ترین سال بود، شما می دانید که امسال هفت خبرنگار کشته شده است».
مسوولان نی می‌گویند با وجود تهدیدها علیه جان خبرنگاران، آنها در سال ۲۰۱۴ با پوشش انتخابات، بیشترین فعالیت را برای اطلاع رسانی انجام داده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.