داکتر ثریا دلیل: ۶۰ درصد مردم به خدمات صحی دست‌رسی پیدا کرده‎اند

- ۲۴ حمل ۱۳۹۲

وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که ۶۰ درصد مردم کشور به خدمات صحی دست‌رسی پیدا کرده‌اند.
داکتر ثریا دلیل وزیر صحت عامه روز گذشته گفت: در دورترین مناطق افغانستان خدمات صحی وجود دارد که مشکلات مردم را تا حدودی رفع کرده است.
بانو دلیل می‌گوید تحقیقاتی که وزارت صحت عامه در سال گذشته انجام داده، نشان می‌دهد که یک نفر در یک سال ۴۲ دالر امریکایی را برای دریافت خدمات صحی به مصرف رسانده است که از این رقم ۳۱ دالر آن را شخص بیمار پرداخت کرده است.

کاهش در مرگ و میر اطفال و مادران
در این حال، داکتر ثریا دلیل وزیر صحت عامه می‌گوید که در حال حاضر از ده نوزاد در افغانستان یک نفرشان هنگام زایمان از بین می‌رود؛ در حالی که به گفته او، این رقم یازده سال پیش، از هر سه نوزاد یک کودک بود.
او می‌گوید که یازده سال پیش، در هر ۲۷ دقیقه یک مادر جان خود را از دست می‌داد، اما در حال حاضر در هر دو ساعت، یک مادر جان خود را دست میدهد.
خانم دلیل می‌گوید که بیشتر قربانیان، خانم‌های در حال زایمان هستند که به دلیل عدم مراقبت‌های لازم از بین می‌روند.
دلیل گفت: «بیشتر مادرانی که جان خود را از دست می‌دهند در مناطق دور دست زنده‌گی می‌کنند که یا دیر به مراکز صحی می‌رسند و یا هم ولادت‌های آنان در خانه‌ها صورت می‌گیرد.»
عدم دسترسی به داکتر و دوا، فقر و موانع فرهنگی برای استفاده از مراقبت‌های صحی و عدم مراجعه به مراکز صحی در زمان زایمان از عوامل مرگ و میر مادران در کشور خوانده شده است.
آماری که سال‌های گذشته از سوی سازمان های صحی جهان منتشر شد، نشان می‌داد که از هر یازده مادر افغان یکی آنان بر اثر عواملی حامله‌گی جان می‌دهد.
این در حالی است که در کشور تاجیکستان، از هر ۴۳۰ مادر یکی از آن‌ها و در اتریش از هر ۱۴۳۰۰ مادر یک مادر در اثر عوامل حاملگی و زایمان جان خود را از دست می دهند.
بسیاری خانواده‌ها در افغانستان ترجیح می‌دهند تا برای کمک جهت ولادت، زنان شان را نزد زنان کهن سال قریه و یا دایه های محلی ببرند.
با این حال، ثریا دلیل وزیر صحت عامه می‌گوید که تلاش‌ها برای برداشتن عواملی که منجر به مرگ و میر مادران می‌شود، آغاز شده است.
او گفت که یکی از راه‌های نجات جان مادران در زمان زایمان، آموزش و استخدام نرس قابله‌ها در مناطق دور افتاده افغانستان است.
هر چند دولت افغانستان در چند سال اخیر تلاش کرده است که میزان مرگ و میر مادران را کاهش دهد، اما هنوز هم مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد.
بر اساس آمار وزارت صحت عامه، در حال حاضر ۲۵۰۰ نرس قابله در کشور فعال اند که ۸۰۰ تن دیگر هم در حال آموزش هستند.
وزیر صحت عامه کشور می‌گوید که افغانستان به ۵۵۰۰ تا شش هزار نرس قابله دیگر نیازمند است تا بتواند موفق به کاهش مرگ و میر مادران هنگام زایمان و بیماری های مرتبط با حامله‌گی شود.

امضای قرار داد صحی با اتحادیه اروپا وسازمان صحی جهان
به گزارش بخدی، ثریا دلیل وزیر صحت عامه روز گذشته گفت که براساس قرارداد انجام شده بین وزارت صحت عامه افغانستان و سازمان‌های کمک کننده به ویژه اتحادیه اروپا بعد از سال ۲۰۱۴ کمک های صحی به مردم افغانستان ادامه خواهد یافت.
گفته می‌شود که تمامی پروژه‌های انکشافی وزارت صحت عامه کشور از طریق کمک‌های اتحادیه اروپا وسازمان صحی جهان پرداخت می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.