علل نوسانات خلق‌وخو در خانم‌ها

- ۲۷ حمل ۱۳۹۲

بخش دوم و پایانی
دانشمندان دانشگاه مونترال به این نتیجه رسیده‌اند که مغز آقایان به‌طور متوسط ۵۲ درصد سروتونین بیشتری به نسبت خانم‌ها تولید می‌کند. دلیل آن می‌تواند تفاوت‌های موجود در هورمون‌های جنسی مردان و زنان باشد.
با این‌که یافته‌ها درمورد تولید کمتر سروتونین در خانم‌ها بحث‌برانگیز است، بر اساس مطالعات انجمن بریتانیا، استروژن و تستوسترون، اصلی‌ترین هورمون‌های استیروئیدی جنسی، بر رفتار تأثیر می‌گذارند. اما استروژن به‌خاطر نوسانی‌تر بودن سطح هورمونی، تأثیر شگفت‌تری بر زنان دارد. استروژن به‌طور خاص گیرنده‌های سروتونین در مغز را تحریک می‌کند. وقتی سطح هورمون‌ها نوسان می‌یابد، حساسیت مغز به سروتونین تغییر کرده و از این‌رو مقداری که از قبل نیاز داشتید، دیگر کافی نخواهد بود.
این می‌تواند توضیح دهد که چرا سطح سروتونین در خانم‌ها وقتی میزان استروژن آن‌ها کم است، پایین می‌آید؛ مخصوصاً در روزهایی که نزدیک به عادت‌ماهیانه آن‌هاست، بعد از زایمان و در زمان یائسه‌گی. و مشکل این‌جاست که این تأثیر جمع‌شونده است. در کنار نوسان هورمون‌ها، خانم‌ها استرس و ترومای بیشتری را هم در طول زنده‌گی خود تجربه می‌کنند(به‌خاطر اتفاقات مختلف در طول زنده‌گی).
این به مرور زمان توانایی مغز و غده آدرنال برای تنظیم خلق‌وخو و جنسیت را از بین می‌برد و خانم‌ها را بیشتر در معرض افسرده‌گی قرار می‌دهد. ناکافی بودن سطح استروژن می‌تواند موجب افسرده‌گی شود، به همین دلیل است که خانم‌هایی که نزدیگ به دوران یائسه‌گی هستند، از آن رنج می‌برند. پس خانم‌ها مخصوصاً آن‌ها که قبل از عادت ‌ماهیانه، بعد از زایمان یا نزدیک به یائسه‌گی هستند، برای شادتر بودن چه کارهایی باید انجام دهند؟
اول این‌که حتماً باید با پزشک متخصص زنان صحبت کنند، زیرا قرص‌های ضدافسرده‌گی خفیف می‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر این داروها نامناسب تشخیص داده شدند، تغییر در سبک زنده‌گی می‌تواند مفید باشد.
مصرف پروتیین مثل بوقلمون و پنیر که حاوی مقدار بالایی تریپتوفان هستند ـ که آمینو اسیدی است که بدن برای تولید سروتونین مصرف می‌کند ـ هم می‌تواند مفید باشد. اما در مصرف پروتیین نباید زیاده‌روی شود و کالری‌های مصرفیِ خود را نیز نباید کم کرد.
تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه آکسفورد نشان داده است که سه هفته محدود کردن کالری‌های مصرفی در هر دو جنسیت زن و مرد، تریپتوفان را کاهش داده و این مسأله در خانم‌ها شدت بیشتری داشته است. رژیم‌های غذایی، واقعاً خانم‌ها را بدخلق‌تر می‌کند.
اما رژیم‌های پُرپروتیین هم می‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ زیرا با این‌که تریپتوفان از پروتیین ساخته شده است، برای این‌که عمل کند، باید از طریق خون وارد مغز شود و برای حفظ جا و مکانِ خود باید با دیگر آمینواسیدها بجنگد.
موثرترین راه برای بالا بردن میزان تریپتوفان در مغز، خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات است که تولید انسولین را افزایش می‌دهد. این، آمینواسیدهای رقیب را از خون پاک کرده و باعث می‌شود تریپتوفان بیشتری وارد مغز شود.
به همین دلیل است که خانم‌ها بیشتر از آقایان طرف‌دار چاکلیت هستند، مخصوصاً قبل از عادت‌ماهیانه که میزان استروژن در بدن پایین است.
و اگر خانمی یک رژیم‌غذایی پُرپروتیین را دنبال می‌کند، هفته‌یی یک یا دو بار باید یک غذای آزاد داشته باشد تا روحیه‌‌اش کمی تقویت شود.
منبع: www.mardoman.net

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.