فرمانده کل نیروهای خارجی: خروج از افغانستان مشکل‌ساز است

- ۳۱ حمل ۱۳۹۲

فرمانده نیروهای ائتلاف ناتو و امریکا در افغانستان، به هزینه‌ها و شتاب برنامه کنونی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در دسمبر سال ۲۰۱۴ میلادی اشاره کرد.
به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، جنرال جوزف دانفورد، فرمانده نیروهای ناتو و امریکا در افغانستان گفته است: ما در وضعیت خوبی در مورد برنامه خروج تجهیزات و تسلیحات خود از افغانستان قرار داریم.
البته این فرمانده به یک تخمین قطعی در خصوص هزینه‌های خروج از افغانستان اشاره‌یی نکرده است.
جنرال دانفورد در جلسه ادای شهادت خود در کمیته نیروهای مسلح مجلس نماینده‌گان امریکا گفته، اگر راه‌های جنوبی از طریق پاکستان همچنان باز بمانند، هزینه خروج تجهیزات از افغانستان حدود چهار میلیارد دالر می‌شود اما اگر مشکلات سیاسی و حملات طالبان راه‌های پاکستان را مسدود کند، هزینه‌های خروج تجهیزات شش میلیارد دالر خواهد بود.
فرمانده نیروهای امریکا و ناتو گفت: دو ماه آتی در تعیین میزان اعتبار پاکستان در خصوص استفاده از راه‌های این کشور و همچنین بندر کراچی برای نقل و انتقال تجهیزات بسیار حساس است. نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری صلح و امنیت در افغانستان (ایساف) در روند عبور کاروا‌ن‌های ناتو و نیروهای امریکایی از مراکز ایست‌ بازرسی و گمرک‌ها فعالیت می‌کنند البته هنوز مشخص نیست که توافقی حاصل شود یا خیر.
وی افزود، خروج از افغانستان بسیار مشکل‌سازتر از خروج نیروها از عراق است. در عراق ما از طریق کویت به خروج نیروها پرداختیم اما در افغانستان سطح مشکلات بسیار بالاتر است.
حدود ۸۰ درصد از پایگاه‌های امریکا در افغانستان پیشتر یا تعطیل شده یا کنترل آن‌ها به دست نیروهای امنیت ملی این کشور واگذار شده است، اما تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی تمامی آنها به طور کامل بسته و تعطیل می‌شوند.
جنرال دانفور گفت: تعطیلی برخی از این پایگاه‌ها پس از سال ۲۰۱۴ میلادی صورت می‌گیرد.
وی همچنین گفت که هیچ تخمینی در خصوص هزینه‌های نگهداری و نوسازی و تعمیر تجهیزات خارج شده از افغانستان اعلام نکرده است.
جنرال دانفورد یک روز پیش از ایراد شهادت در کمیته نیروهای مسلح سنا به تعداد نیروهایی که قرار است به باراک اوباما، ریاست جمهوری امریکا پیشنهاد کند تا پس از دسمبر ۲۰۱۴ در افغانستان باقی بمانند، اشاره‌یی نکرد.
نیروهای افغانستان قرار است کنترل امنیتی تمام مناطق کشور را در اواخر بهار امسال برعهده بگیرند اما مشکل اصلی برای پولیس و ارتش افغان ضرب الاجل خروج نظامیان ناتو از افغانستان در دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.