سفیر سابق افغانستان در امریکا: با آینده‌یی شکننده مواجه هستیم

- ۰۱ ثور ۱۳۹۲

سفیر سابق کابل در واشنگتن اعلام کرد که افغانستان در مدت ۱۲ سال گذشته با کامیابی‌ها و ناکامی‌هایی مواجه بوده و با آینده‌یی شکننده و بی‌ثبات نیز مواجه خواهد بود.
سید طیب جواد، سفیر سابق افغانستان در امریکا گفت، زنان افغان به شغل آموزگاری روی آوردند و دختران افغان هم اکنون به تحصیل می‌پردازند و خوشبینی درباره وضعیت افغانستان وجود دارد.
با این حال، سفیر افغانستان در امریکا معتقد است که آینده ارتش ملی همچنان بی‌ثبات و ناپایدار باقی مانده و طالبان پناهگاه‌هایی را در کشورهای همسایه یافته است.
این روند برای سید طیب جواد که پیشتر به عنوان سخنگوی مطبوعاتی حامد کرزی، فعالیت داشته، نشان از بی‌ثباتی دارد.
وی می‌گوید که کشور از نابودی و تباهی به حضور در عرصۀ جهانی گام برداشته و آموزش و فرصت‌ها بخشی از آینده افغانستان محسوب می‌شوند.
این دیپلمات ارشد گفت: امروز شرایط افغانستان بهتر شده است، اما برخی از دستاوردها شکننده و بی‌ثبات هستند و اگر طالبان بازگردد اوضاع تغییر می‌کند.
وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، گفت: راه پیش رو به یکسری اتفاقات و رویدادها از جمله تداوم حمایت امریکا از نتایج انتخابات و سازش احتمالی با طالبان بسته‌گی دارد. پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌یی در بخش‌هایی چون آموزش و تحصیل در افغانستان و دادن فرصت به زنان برای فعالیت و کار در کشور به وجود آمده است. در افغانستان همچنین فرصت‌های سیاسی و اقتصادی به وجود آمده است.
وی افزود: ۷۵ درصد زنان در کشورهای مسلمان شاغل نیستند، در حالی که ۴۰ درصد از معلمان در افغانستان زن هستند.
سید طیب جواد همچنین حامد کرزیی را یک رهبر قدرتمند سیاسی توصیف کرد، اما گفت که کرزی تجربیات کمی برای ادارۀ پروژه‌های بزرگ دارد.
سید طیب جواد گفت که معتقد است پیشرفت‌هایی در افغانستان صورت گرفتند. تغییرات اجتماعی رخ داده، اوضاع تحصیلی بهتر شده و زنان شاغل شده‌اند. این تغییرات باعث شده تا افغانستان به سمت آینده‌یی متفاوت‌تر پیش از حضور نظامیان امریکا سوق یابد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.