وردک و محـمدی قربانی انتخابات ۲۰۱۴ شدند

- ۰۶ سنبله ۱۳۹۱

رییس‌جمهور کرزی و حلقۀ داخلی او می‌خواهند سمت‌هایی را در کابینه خالی سازند، تا سیستم حمایوی خود را در انتتخابات سال ۲۰۱۴ تقویت سازند.
یک تحلیلگر ارشد در مرکز مطالعات جنگ در واشنگتن با بیان این مطلب می‌گوید که سلب اعتمادشدن عبدالرحیم وردک و بسم الله محمدی از سمت‌های وزارت‌های دفاع و داخله باید در ارتباط با انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴ میلادی ارزیابی شود، زمانی که انتظار می‌رود نیروهای خارجی به صورت کامل از افغانستان بیرون شوند.
جیفری دریسلر، تحلیلگر ارشد بخش افغانستان و پاکستان در انستیتوت مطالعات جنگ در واشنگتن می‌گوید که تغییر در رهبری می‌تواند تکان‌هایی را در وزارت‌های کلیدی افغانستان ایجاد کند.
دریسلر در گفت‌وگو با رادیو آزادی با اشاره به سلب اعتمادشدن وزیران دفاع و داخله افغانستان گفت که رییس‌جمهور کرزی توازن قدرت را میان گروه‌های سیاسی، مذهبی و رقبای قومی به گونۀ لرزان و بی‌ثبات آن حفظ می‌کند.
او افزود: «فشار پارلمان و حداقل اصرار روی این که رییس‌جمهور کرزی باید تغییرات بیآورد، او را مجبور خواهد ساخت تا در مورد ساختار دورنمای سیاسی خود مجدداً غور…        ادامه صفحه ۶
وردک و محـمدی قربانی…
کند. انجام این کار، یک پروسۀ آسان و روشن نیست. گاهی می‌تواند زشت باشد و گاهی هم می‌تواند با فساد همراه باشد. همچنان چه‌گونگی عملی‌شدن آن خطر و تزلزل زیادی را به همراه خواهد داشت.»
به باور دریسلر، هر چند رییس‌جمهور کرزی بر اساس قانون اساسی افغانستان اجازه ندارد که خودش را برای دور سوم در انتخابات ریاست جمهوری نامزد کند، با آنهم کرزی و حلقۀ داخلی او شاید بخواهند که سمت‌های را در کابینه خالی کنند تا به گونه‌یی سیستم حمایتی را که ریشه عمیق دارد، تقویت کنند.
دریسلر می گوید: «یک بخش آن شاید تقویت ترتیبات سیاسی قبل از انتخابات سال ۲۰۱۴ و ایجاد امکانات بیشتر باشد که به واسطۀ آن کرزی یا افراد دیگر بخواهند سیستم را مجدداً سر و سامان بدهند و ترتیبات جدیدی را با افرادی ایجاد کند که کرزی و دیگران شاید آن‌ها را در درون نظام ضرورت داشته باشند.»
عبدالرحیم وردک و بسم الله محمدی وزرای دفاع و داخله اخیراً از سوی مجلس نماینده‌گان از سمت‌های شان عزل گردیدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.