فرانسه خروج نیروهایش را از طریق تاجیکستان آغاز کرد

- ۱۶ ثور ۱۳۹۲

وزارت دفاع فرانسه خروج نظامیان و تجهیزات نظامی خود مستقر در افغانستان را از طریق فرودگاه دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز کرد.
کار خروج نیروهای فرانسوی از خاک افغانستان از طریق فرودگاه دوشنبه پایتخت تاجیکستان تا جولای سال جاری ادامه خواهد یافت.
بر اساس این گزارش نیروی هوایی فرانسه در طول بیش از ۱۱ سال حضور خود در منطقه ،۱۱ هزار پرواز انجام داد که ۶۰ درصد این پروازها در افغانستان انجام شد.
نیروهای فرانسه با استفاده از هواپیماهای اس ۱۶۰ و اس ۱۳۰ از ابتدای این عملیات در افغانستان حدود ۸۹ هزار نفر سرباز و افسر و افزون بر ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن کالاهای مختلف انتقال دادند.
فرانسه در ازای حضور ارتش خود در فرودگاه دوشنبه پایتخت تاجیکستان در سال ۲۰۰۹ متعهد شده بود که کار بازسازی و نوسازی این فرودگاه را با مشارکت مالی ۲۷ میلیون یورویی این کشور و هفت میلیون یورویی طرف تاجیک انجام دهد، اما به دلیل کارشکنی شرکت‌های فرانسوی احداث این پایانه هوایی به تاخیر افتاد.
بر اساس توافق جدید میان دو کشوردر سال جاری میلادی، هزینه عمومی اجرای این طرح ۳۹ میلیون یورو ارزیابی و مقرر شد که برای اجرای این طرح فرانسه ۲۰ میلیون یورو و شرکت فرودگاه بین المللی دوشنبه ۱۹ میلیون یورو تخصیص دهند.
هم اکنون در فرودگاه شهر دوشنبه بیش از ۲۰۰ نظامی، شش فروند هواپیمای جنگی میراژ و چهار فروند هواپیمای نظامی باری فرانسوی مستقر است که نیروهای نظامی ناتو در افغانستان را حمایت می‌کنند.
در حال حاضر فرانسه با سه هزار و ۳۰۰ نفر، پنجمین کشور از لحاظ تعداد نیرو در ناتو است. از سال ۲۰۰۱ میلادی، ۸۷ نفر از نیروهای فرانسوی مستقر در ولایت کاپسیا کشته شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.