صبغت‌الله مجـددی بـه خـاک سپـرده شـد

- ۲۶ دلو ۱۳۹۷

mandegarمراسم تشییع جنازۀ پروفیسور صبغت‌الله مجددی، نخستین رییس دولت اسلامی افغانستان به روز چهارشنبه ۲۴ دلو برگزار شد.
مرحوم مجددی، نخستین رییس دولت اسلامی افغانستان در دهه نود میلادی و رهبر حزب نجات ملی در سن ۹۳ سالهگی روز دوشنبۀ هفتۀ پیش در کابل درگذشت. او اخیراً بیمار بود.
دولت روز خاک‌سپاری او را تعطیل عمومی اعلام کرده و پرچم‌ افغانستان نیمه برافراشته شدند.
مراسم تشییع جنازه آقای مجددی با تشریفات خاص دولتی برگزار شد.
وداع با پیکر او و نماز بر جنازه‌ در ارگ با حضور مقام‌های دولتی و چهره‌های سیاسی برپا شد.
دیپلمات‌ها وسفرای خارجی نیز در این مراسم حضور داشته و به پیکر او ادای احترام کردند.
شمار زیادی از چهره‌ها و نخبگان سیاسی افغانستان در پیام‌های جداگانه درگذشت پروفیسور صبغت‌الله مجددی تسلیت گفتند.
احمدولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پیامی به نیابت از بنیاد شهید احمدشاه مسعود، رحلت حضرت صبغت الله مجددی را به خانواده، بستگان، مجاهدین و مردم افغانستان تسلیت گفته و از بارگاه الهی به رروح ایشان طلب رحمت و مغفرت کردند.
در پیام آقای مسعود آمده است: جناب حضرت صاحب از دعوت‌گران اول جهاد، اولین رییس دولت افغانستان پس از پیروزی جهاد بود. در میان رهبران طراز اول افغانستان یک شخصیت معتدل، بی‌کینه، صریح لهجه، اهل مدارا و میان‌رو معروف بود.
در ادامۀ پیام احمدولی مسعود آمده است: در دیدارها با مردم همواره خوش‌رویی، سلوک توأم با صمیمیت، بی محابا سخن گفتن از خصوصیات ایشان بود.
او یادآوری کرده است: در آخرین دیداری که با ایشان داشتم، از وضعیت موجود کشور به شدت ناآرام و از آنچه اتفاق افتاده بود سخت ناراض بود. می‌گفت اگر زنده‌گی مجال می‌داد، کاری می‌کردم.
صبغت‌الله مجددی در سال ۱۳۰۵ خورشیدی در یک خانوادۀ روحانی در شهر کابل به دنیا آمد. او از مشایخ طریقت نقشبندیه و منتسب به شیخ احمد سرهندی، معروف به مجدد الف ثانی بود.
پس از کودتای ثور ۱۳۵۷، که حزب دموکراتیک خلق افغانستان طرفدار شوروی سابق در نتیجه آن به قدرت رسید، مجددی به پاکستان رفت و با ایجاد حزب جبهۀ نجات ملی افغانستان مبارزات سیاسی و مسلحانه علیه دولت افغانستان را آغاز کرد.
در سال‌های ۱۳۶۸ و ۱۳۶۹ خورشیدی که حکومت در تبعید مجاهدین در پاکستان تأسیس شد، صبغت‌الله مجددی به عنوان رییس دولت اسلامی افغانستان تعیین شد.
پس از پیروزی مجاهدین، آقای مجددی در بهار سال ۱۳۷۱ برای دو ماه به عنوان رییس دولت موقت مجاهدین انتخاب شد و دولت را رسماً از فضل‌الحق خالقیار، نخست وزیر دولت نجیب‌الله تحویل گرفت.
صبغت‌الله مجددی پس از دو ماه، زمام‌داری سکان دولت اسلامی را براساس توافقات اسلام‌آباد به پروفیسور برهان‌الدین ربانی سپرد.
پس از سقوط دولت مجاهدین به وسیلۀ طالبان آقای مجددی دوباره به پاکستان بازگشت و به مبارزات خود برای بازپس‌گیری کابل ادامه داد. او در این دوران جبهۀ مقاومت ملی مردم افغانستان به رهبری شهید احمدشاه مسعود جبهۀ مردمی و نجات‌دهنده از دست تروریستان می‌شمرد.
پس از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ آقای مجددی به روند بن پیوست و در تعاملات مختلف سیاسی کشور نقش فعال داشت.
صبغت‌الله مجددی به عنوان رییس مجلس سنای افغانستان نیز کار کرده و همچنین ریاست کمیسیون تحکیم صلح را به عهده داشته است.
صبغت‌الله مجددی مواضع معتدلانه‌یی داشت و به اسلام میانه‌رو گرایش داشت و به دلیل انتقادهای تند از برخی از سران مجاهدین و دولت پاکستان به صراحت لهجه معروف بود.
پیکر صبغت‌الله مجددی در آرام‌گاه خانواده‌گی‌شان در منطقۀ عارفان و عاشقان شهر کابل دفن گردید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.