رییس جمهور غنی: سکتور ساختمانی برای افغانستان حیاتی است

گزارشگر:6 عقرب 1393 - ۰۵ عقرب ۱۳۹۳

mnandegar-3دکتر اشرف غنی احمدزی رییس‌ جمهوری کشور روز گذشته با مسوولان شرکت‌های ساختمانی دولتی و خصوصی دیدار کرد.
براساس خبرنامۀ ارگ، در این دیدار که در ارگ انجام شد و در آن حسن عبدالهی سرپرست وزارت شهر سازی و مسکن نیز حضور داشت، رییس جمهور سکتور ساختمانی را برای کشور حیاتی خواند و خاطر نشان کرد که مشکل اساسی سکتور ساختمانی در افغانستان این است که تعمیرات و ساختمان‌ها به اساس معیار ساخته نشده اند.
رییس جمهور خطاب به مسوولان شرکت‌های ساختمانی دولتی و خصوصی گفت که ظرفیت‌تان باید تثبیت شود تا چارچوب همکاری درازمدت را با شما ایجاد کنیم. باید یک شراکت واضح و شفاف به وجود آید و تحت نظارت معیاری قرار گیرد.
وی افزود: انجمن انجنیران باید با معیارهای انجنیری ایجاد گردد و این تشخیص شود که به چه تعداد انجنیران، معاونین انجنیر و به کدام سویه افراد تخنیکی در کشور وجود دارد.
داکتر اشرف غنی با اشاره بر اینکه حکومت بالای آموزش کادرهای انجنیری سرمایه‌گذاری بیشتر خواهد کرد، گفت که باید تا سال آینده فاکولته انجنیری ما به بلندترین درجه ممکن ارتقا یابد.
رییس‌جمهور گفت که باید اندازه نیروی بشری خود را در عرصه ساختمانی بدانیم و این کار بدون همکاری سکتور های ساختمانی دولتی و خصوصی ممکن نیست.
داکتر اشرف غنی احمدزی با اشاره بر اخذ قراردادها از سوی شرکت‌های ساختمانی افغانی گفت که شرکت‌های ساختمانی افغانستان باید بتوانند قراردادهای اصلی یا دست اول را از مراجع اعطاکننده بدست آورند.
داکتر غنی با تأکید بر این‌که وی شخصاً تمام قراردادهای موجوده را زیر بررسی دارد، از مسئولین سکتور ساختمانی خواست تا ظرفیت شانرا نشان بدهند و با یک طرح بنیادی مشکل سکتور ساختمانی را حل کنند.
رییس‌جمهور با اشاره بر اینکه برخی شرکت‌های ساختمانی قراردادها را در برابر پول به شرکت دیگری به فروش می‌رسانند، گفت که با آنان برخورد جدی و قانونی صورت خواهد گرفت.
وی افزود: باید بالای تولید مواد ساختمانی سرمایه‌گذاری صورت گیرد و افغانستان به یک کشور تولید کننده مواد ساختمانی مبدل شود.
داکتر اشرف غنی احمدزی با توضیح اهمیت و نقش سکتور ساختمانی گفت که بدون ایجاد یک سکتور ساختمانی قوی دولت نمی‌تواند پول خود را به مصرف برساند و دلیل عدم مصرف بودجه نبود انسجام بهتر میان دولت و سکتور خصوصی بوده است. ولی ما می‌خواهیم به حالتی برسیم که بودجه به صورت موثر و بیشتر به مصرف برسد.
وی خاطر نشان کرد که حکومت وحدت ملی حاضر است که با سکتور ساختمانی به یک میثاق بنیادی برسد.
رییس جمهور غنی از آنان خواست تا نشست‌های را برای بحث روی بهبود سکتور ساختمانی برگزار نمایند و یک طرح منجسم را در ملاقات بعدی ارایه کنند.
در این دیدار، حسن عبدالهی سرپرست وزارت شهر سازی و مسکن نیز صحبت کرد و در مورد کارکرد ها و مشکلات آن وزارت و همچنان رابطه کاری شان با شرکت‌های خصوصی ساختمانی معلومات داد.
در اخیر این دیدار روسای شرکت‌های ساختمانی مشکلات شانرا در عرصه های مختلف با رییس‌جمهوری مطرح کردند و خواهان توجه بیشتر دولت به سکتور خصوصی ساختمانی در کشور گردیدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.