۲۸ میـزان تغییـر نمـی‌کنـد/ کمیسیون انتخابات: به ۱۰۷ نهـاد داخلی و خارجی اعتبارنامۀ نظارت سپرده‌ایم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ دو شنبه 23 میزان 1397 - ۲۲ میزان ۱۳۹۷

مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که این نهاد تاکنون به ۱۰۷ نهاد داخلی و بین‌المللی برای نظارت از انتخابات پارلمانی، اعتبارنامه داده است.
حفیظ الله هاشمی، دبیر و سخنگوی کمیسیون انتخابات دیروز دوشنبه، ۲۲ میزان در یک نشست خبری گفت که انتخابات در تاریخ مشخص آن برگزار می‌شود و نیز مواد حساس انتخاباتی تا روز جمعه به ولایت فرستاده می‌شود.
mandegar-3آقای هاشمی هم‌چنان می‌گوید که کارمندان حکومتی حق مداخله در کمیسیون انتخابات را ندارد و مداخله کننده‌گان به نهاهای عدلی و قضایی معرفی می‌شوند.
حفیظ الله هاشمی می‌گوید که بر بنیاد فرمان رییس حکومت وحدت ملی، تمام کارمندان دولتی مکلف اند با کمیسیون انتخابات همکاری کرده و نیز نباید در امور داخلی این کمیسیون دخالت کنند.
او می‌گوید که افزون بر نظارتِ ۱۰۷ نهاد داخلی و خارجی از روند انتخابات، برای ۳۲۴ هزار تن کارت نظارت از انتخابات داده اند که از این میان، ۱۹ تن آن خارجی اند و روند جذب ناظران تا فردا (امروز سه‌شنبه) ادامه خواهد داشت.
هاشمی با اشاره به این‌که مواد انتخاباتی و وسایل انگشت‌نگاری به مراکز ولایت انتقال داده شده است، گفت: «پروسۀ انتقال مواد انتخاباتی از ولایت‌ها به ولسوالی‌ها و مراکز رأی‌دهی نیز آغاز شده است».
چگونه‌گی دستگاه‌های انگشت‌نگاری
مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که آماده‌گی‌های لازم برای برگزاری انتخابات در ۲۸ میزان گرفته شده و هیچ تأخیری در این روند صورت نمی‌گیرد.
عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با روز نامۀ ماندگار، می‌گوید: تمام مواد اساس و غیر اساس به ۳۳ ولایت و و لسوالی‌های کشور ارسال گردیده است.
آقای ابراهیمی افزود که ماشین‌های انگشت‌نگاری به تمام ولایت‌های کشور رسیده اند و برای استفاده از این ماشین‌ها از روز شنبه تا پنجشنبه ۲۵ هزار کارمندان انتخابات آموزش‌ها را فرا می‌گیرند.
او گفت: کمیسیون انتخابات، تمام آماده‌گی لازم را برای برگزاری انتخابات در ۵ هزار و ۷۴ محل و ۱هزار مرکز رأی‌دهی در ۲۸ میزان گرفته است و نیروهای امنیتی آمادۀ تامین امنیت شهروندان در روزهای انتخابات هستند.
آقای ابراهیمی با اشاره به گزارش‌های نشر شده در رابطه شناسایی نشدن انگشت افراد توسط ماشین‌های انگشت‌نگاری، می‌گوید: برخی از رسانه‌ها شایعه پراگنی می‌کنند و گزارش‌ها را بدون اسناد و مدارک منتشر می‌کنند.
اما آقای ابراهیمی تایید می‌کنند که برخی موارد مطرح شده در سیستم «آفلاین» ممکن صورت بگیرد، اما زمانی که سیستم آنلاین شود، تمام موارد ثبت می‌شود و چالش‌ها را حل شده است. این اظهارات در حالی بیان می‌شود که گزارش‌ها نشر شده نشان می‌دهد که ماشین‌های انگشت‌نگاری؛ نمی‌توانند نشان انگشت افراد را شناسایی کنند.
حفیظ‌الله هاشمی نیز می‌گوید که دستگاه‌های انگشت‌نگاری می‌توانند چهره و انگشت رأی‌دهنده‌گان را شناسایی و از تکرار استعمال رأی جلوگیری کند.
به گفتۀ او: «دستگاه انگشت‌نگاری براساس سفارش افغانستان به یک شرکت آلمانی سپرده شده بود و مطابق انتظار کار می‌کند و نیز ۲۱ هزار کارمند انتخابات برای استفاده از این دستگاه آموزش دیده اند و روند آموزش‌دهی کارمندان این اداره هم ادامه دارد».
مقام‌های کمیسیون انتخابات در حالی به استفادۀ درست از دستگاه انگشت‌نگاری اشاره می‌کند که چند روز پیش، تلویزیون طلوع گزارش داد که حکومت در خریداری دستگاه‌ها انگشت‌نگاری تقلب کرده است. یافته‌های تلویزیون طلوع نشان می‌دهد، ۲۲ هزار دستگاه انگشت‌نگاری‌یی که تازه به کشور رسیده است، ساخت چین است و با آنچه به عنوان نمونه به کمیسیون انتخابات، نهادهای ناظر بر روند انتخابات و مردم نشان داده شده بود، تفاوت بسیار زیاد دارد.
بربنیاد یافته‌ها طلوع، دستگاه‌های نمونه، نشان یک شرکت آلمانی به نام «درمالوگ» را در خود داشت، اما دستگاه‌ها تازه این نشان را ندارد. از این مهمتر، این دستگاه‌ها قادر به تفکیک دو چهرۀ متفاوت و دو انگشت متفاوت از هم دیگر نیست. یعنی با این دستگاه‌ها می‌شود چند تن با یک انگشت و چند چهره رأی بدهند.
نامزدان متقلب و امنیت انتخابات
سخنگوی کمیسیون انتخابات در بخشی از سخنانش گفت که مقدار مصرف نامزدان از سوی این نهاد بررسی می‌شود و اگر نامزدی بیش از مقدار تعین شده پول مصرف کرده بود، با او برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
آقای هاشمی هم‌چنان بیان داشت که از آغاز پروسۀ انتخابات تا کنون، ۹ نامزد انتخابات کشته شده و باید نیروهای امنیتی در این مورد توجه ویژه داشته باشند.
معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات نیز در صحبت با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: در روند انتخابات امنیت یک چالش است، اما نیروهای امنیتی – دفاعی کشور اطمنان داده‌اند که برای تامین روند انتخابات تلاش‌های نهایی خود را انجام دهند.
این اولین اولین مرتبه است که نیروهای امنیتی – دفاعی کشور مدیریت تأمین امنیت انتخابات را به عهده می‌گیرند. در حالی که در انتخابات‌های گذشته در کنار نیروهای امنیتی، نیروهای ناتو به رهبری امریکا در تامین امنیت انتخابات سهم داشتند، اما اکنون این نیروهای تنها در سطح مشورت دهی و آموزش نیروهای امنیتی – دفاعی همکاری می‌کنند.
گفتنی است که دیروز یکشنبه، سازمان ملل متحد با نشر بیانیه‌یی از ادامۀ حملات بر گردهمایی‌های انتخابات پارلمانی در افغانستان ابراز نگران کرد. سازمان ملل متحد گفته است که در این حملات، افراد غیرنظامی کشته و زخمی شده اند.
از سوی هم، وزارت داخله، وزارت دفاع و ریاست عمومی امنیت ملی از سه ماه به این‌سو برای تأمین روند انتخابات کار و فعالیت می‌کنند. نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان نیز به این جمع کمک خواهند کرد. در روز برگزاری انتخابات نیروهای این نهادها برای حفظ امنیت و جلوگیری از بروز خطر حمله به رأی‌دهنده‌گان در محل‌های لازم مستقر خواهند شد.
این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که پنج روز دیگر تا برگزاری انتخابات باقی مانده و قرار است در تاریخ ۲۸ ماه جاری در ۳۳ ولایت – به جز ولایت غزنی- انتخابات پارلمانی برگزار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.