هشدار رییس‌جمهور ازبکستان از خروج نیروهای خارجی از افغانستان

- ۲۰ ثور ۱۳۹۲

رییس جمهور ازبکستان در مراسمی بر تهدیدهای ناشی از افغانستان بر ثبات و امنیت منطقه تأکید کرد.
اسلام کریم‌اف روز گذشته ضمن سخنرانی در مراسمی به مناسبت گرامی‌داشت سالگرد پایان جنگ جهانی دوم جنگ، خروج نیروهای نظامی امریکا و اروپا از افغانستان را خطری بزرگ و تهدیدی جدی برای صلح و ثبات ازبکستان و منطقه آسیای مرکزی دانست.
رییس جمهور ازبکستان در این مراسم که با حضور مقامات رسمی دولت، مجلس، جانبازان جنگ جهانی دوم و نماینده‌گان سفارت‌ها و دفاتر سازمان‌های خارجی مقیم تاشکند برگزار شد، وضعیت کنونی افغانستان را از عوامل بر هم زنندۀ ثبات و سنگین‌تر شدن اوضاع منطقه عنوان کرد.
وی در ادامه گفت: طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان هم اکنون آگاه شده‌اند که مشکل طولانی‌مدت افغانستان که در سال‌های زیادی تلاش می‌شد از راه نظامی حل‌وفصل شود از روش نظامی خاتمه نمی‌یابد.
کریم‌اف معتقد است: تنها راه برون رفت از این بحران اگر چه دشوار و سنگین هم باشد، راه سیاسی و مذاکره نیروهای در حال مقاومت است.
رییس جمهوری ازبکستان ایجاد دولت موقت، برگزاری انتخابات و گذار به حل چالش‌های موجود را از دیگر تدابیر ممکن برای پایان دادن بحران در افغانستان عنوان کرد.
وی همچنین تصریح کرده که متأسفانه، در حال حاضر، برخی از نیروهای داخلی افغانستان و فراتر از آن، به دنبال منافع خود بوده و نسبت به حل‌وفصل سیاسی مسأله و پایان دادن به درگیری‌ها مخالفت نشان می‌دهند.
کریم‌اف افزود که در وضعیت بسیار پیچیده و نگران‌کننده کنونی، آغاز خروج نیروهای ائتلاف و بین‌المللی از افغانستان که عمدتاً شامل نیروهای نظامی امریکا و کشورهای اروپایی است، منجر به گسترش زمینه ناامنی و ایجاد درگیری‌های جدید و تشدید مخالفت‌های قومی در افغانستان می‌شود.
به گفته رییس جمهور ازبکستان، چنین وضعیتی می‌تواند تنش و مشکل بزرگی در کشورهای همسایه افغانستان نیز ایجاد کند.
کریم‌اف در ادامه تصریح کرد که سیاست ازبکستان در رابطه با افغانستان باز و روشن بوده که آن هم عدم دخالت در امور داخلی، عدم مشارکت در جناح‌های مختلف سیاسی-نظامی افغانستان، ارتباط و همکاری متقابل و سودمند با نهادهای رسمی و پشتیبانی از دولت منتخب مردم افغانستان است.
رییس جمهوری ازبکستان در ادامه سخنان خود تأکید کرد که ما باید نسبت به احتمال بروز هرگونه درگیری و تنش پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان آماده‌گی کامل داشته باشیم.
وی افزود: برای این کار، ما باید به طور مداوم هشیار بوده و مراقب باشیم و در مقابل هر حادثه‌یی از خود بی‌تفاوتی و بی‌دقتی نشان ندهیم.
در ادامه رییس جمهور ازبکستان با اشاره به رویدادهای تاریخ ازبکستان و شرکت ازبک‌ها در جنگ جهانی اظهار داشت که مردم ما در گذشته برای آزادی، استقلال، همچنین برای حفظ کرامت، شرافت و عزت خود همواره شجاعت و شکیبایی نشان داده و به هیچ فرد و نیرویی تعظیم نکرده و نمی‌کنند.
مراسم گرامیداشت شصت‌وهشتمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم روز گذشته در میدان «سوگ مادر» در مرکز تاشکند و با حضور کریم‌اف و سایر مقامات ازبک برگزار شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.