امریکا پس از اظهارات کرزی: پایگاه دایمی نمی‌خواهیم

- ۲۰ ثور ۱۳۹۲

ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی دایمی در افغانستان نیست و حضور امریکا در خاک افغانستان، تنها به درخواست دولت کابل میسر خواهد بود.
رییس‌جمهور کرزی گفته است که واشنگتن قصد دارد پس از خروج نیروهای جنگی امریکا و ناتو تا سال ۲۰۱۴، پایگاه نظامی جدید در افغانستان ایجاد کند.
اما جی کارنی سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری خاطرنشان کرد، امریکا به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی دایمی در افغانستان نیست و هرگونه حضور نظامی امریکا بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی تنها به درخواست دولت کابل صورت خواهد پذیرفت که هدف آن آموزش سربازان افغان و شناسایی آخرین عوامل القاعده خواهد بود.
واشنگتن و کابل بر روی تفاهم نامه‌یی که حضور محدود نیروهای نظامی امریکایی در افغانستان را مجاز می‌کند،‌ گفت‌وگو می‌کنند و این در حالی است که گروه‌های امریکایی و ناتو نتوانسته‌اند نیروهای طالبان و القاعده را پس از جنگی خونین و پرهزینه که ۱۱ سال است ادامه دارد، ریشه کن کنند.
سخنگوی کاخ سفید با اعلام این موضوع که «همان طور که گفتیم قصد ما این است که به تفاهم‌نامه‌یی امنیتی میان افغانستان و امریکا دست یابیم که به نیروهای امریکایی اجازه دهد تا به زیرساخت‌های افغانستان دسترسی داشته باشند و از آنها استفاده کنند؛ اما ما به هیچ وجه به دنبال تأسیس پایگاه‌های نظامی دایمی در افغانستان نیستیم و در این زمینه به میزان کافی روشن بوده‌ایم.»
این در حالی است که رییس جمهور افغانستان طی سخنانی در دانشگاه کابل اظهار کرده بود که واشنگتن خواستار ایجاد پایگاه‌های نظامی در شهرهای اصلی افغانستان همچون کابل، بگرام، مزار شریف، جلال آباد، گردیز، قندهار، هلمند، شیندند و هرات است.
بنا به گفته آقای کرزی، افغانستان بر روی این درخواست امریکا مبنی بر کمک به برقراری امنیت بیشتر و تقویت نیروهای ملی افغانستان که شرایط را برای شکوفایی اقتصادی و دولتی قدرتمند مهیا می‌کند، فکر می‌کند.
در همین حال، رییس‌جمهوری افغانستان در تازه‌ترین سخنانش درباره موافقتش با اینکه امریکا پس از سال ۲۰۱۴ و خروج سربازان خارجی ۹ پایگاه در افغانستان داشته باشد، گفت: نخست امریکا باید تضمین‌های اقتصادی و امنیتی دهد.
کرزی روز پنجشنبه در مراسمی در دانشگاه کابل گفت: افغانستان آماده است بدین منظور یک توافق شراکت امضا کند.
این نخستین بار است که رییس‌جمهور افغانستان طی اظهارات خود درباره مذاکرات بر سر توافقی که شرایط حضور امریکا در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ را مشخص می‌کند، پیشنهادی ارایه می‌دهد.
کرزی اظهار داشت که افغانستان می‌خواهد امریکا تعهد دهد تا سریعاً امنیت را در این کشور برقرار کند، نیروهای امنیتی آن را تقویت کند و نسبت به توسعه اقتصادی افغانستان در درازمدت متعهد شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.