حکمتیار به رهبری حکومت: کاری نکنید که علیه تان دست به کار شویم!

گزارشگر:شنبه 15 ثور 1397 - ۱۴ ثور ۱۳۹۷

mandegar-3گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی امروز در یک گردهمایی در ولایت پروان احزاب و جریان‌های مخالف واژۀ «افغان» را گماشته‌شدگان خارجی‌ها می‌داند و می‌گوید، از تصمیم حکومت مبنی بر توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی حمایت می‌کند.
آقای حکمتیار می‌افزاید که شناسنامه‌های الکترونیکی خیلی پیش از این باید توزیع می‌شد. او تأکید می‌کند که همۀ مردم افغانستان «افغان هستند و به افغان‌بودن افتخار می‌کنند.»
حکمتیار با اشاره به اختلاف‌ها در رأس حکومت می‌گوید، مشکلات افغانستان ناشی از این اختلاف‌هاست. او می‌افزاید: «یکی تذکره می‌گیرد، دیگری مخالفت می‌کند، این حالت را پایان دهید و مردم را مجبور نکنید علیه شما دست به کار شوند.»
گلبدین حکمتیار می‌گوید، شماری در ساختار حکومت و شماری از سفارت‌ها تلاش دارند تا در انتخابات پیش‌رو مانند انتخابات گذشته تقلب کنند.
روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی روز گذشته از سوی رئیس جمهور رسماً آغاز شد. اما آغاز این روند با وجود اختلاف‌ها واکنش عبدالله عبدالله، رییس اجرایی و سیاسیون و شهروندان کشور را برانگیخت.
شناسنامه‌های الکترونیکی پس از سال‌ها جدال توزیع شد و هنوز این مخالفت‌ها جریان دارد. جدال اصلی بر سر درج نام قوم در این شناسنامه‌ها بود. شماری تأکید دارند که نام اقوام شهروندان در این شناسنامه‌ها ذکر شود و شماری هم می‌گویند که برای همه شهروندان تنها کلمه «افغان» استفاده گردد.
در همین حال حزب جمعیت اسلامی افغانستان توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی را با محتوای اختلافی کنونی مناسب نمی‌داند. در اعلامیۀ این حزب آمده است که در توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی در آستانۀ انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها و مجلس نمایندگان انگیزۀ مردم را برای اشتراک در انتخابات کاهش می‌دهد.
در این اعلامیه آمده است که نیاز به درج هویت قومی اشخاص در شناسنامه نیست و «این کار جز این که میان باشندگان با هم‌ برادر افغانستان تفرقه و جدایی بیفگند سودی به تثبیت هویت آنان نمی‌بخشد.»
حزب جمعیت اسلامی خاطرنشان می‌کند که با توجه به این دلایل، اقدام اخیر ارگ «غیرقانونی، اختلاف‌برانگیز و به نفع دشمنان افغانستان» است و برای جمعیت اسلامی افغانستان قابل پذیرش نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.