گزارش روسیه وسازمان ملل روایتگر چیست؟

- ۰۳ اسد ۱۴۰۰

همزمان با اینکه صدای امریکا درگزارشی به نقل از شورای امنیت سازمان ملل گفته است که داعش در اطراف کابل خودش را تقویت کرده است، وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که گزارش‌ها و شواهدی بدست آمده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که امریکا و ناتو در افغانستان با داعش همکاری می‌کنند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه در حالی این اظهارات را مطرح کرده است که اخیراً امریکا و ناتو حضورشان را در افغانستان نزدیک به صفر ساخته اند و قرار است که تا یک ماه دیگر مرحله صفر سازی حضور نظامی امریکا به جز از حضورشان در سفارت این کشور، نهایی شود. همزمان با امریکا، کشورهای عضو ناتو نیز از افغانستان خارج شده اند.

در چنین شرایطی اظهارات اخیر روسیه مبنی بر اینکه اطلاعات کافی از همکاری امریکا و ناتو با داعش در افغانستان وجود دارد، بسیار نگران کننده است. همانگونه که وزارت خارجه روسیه مدعی شده است، این کشوردر سال‌های اخیر بارها با اظهارات رسمی در رسانه‌ها، مصاحبه‌ها و بیانیه‌ها، نقل قول از مقامات افغان از جمله اعضای پارلمان، شورای ولایتی، فرمانداران و نیز طالبان، تلاش کرده تا توجه جامعه بین‌الملل را به ارتباط امریکا و ناتو با داعش معطوف کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اضافه کرد: گزارش‌هایی از فاریاب، بادغیس، سرپل، ننگرهار، کنر و جوزجان وجود دارد که نیروی هوایی آمریکا مواضع طالبان را که با داعش درگیر بودند هدف حمله قرار داده است؛ چنین اقدامات گزینشی بوضوح نشان دهنده این است که ارتباط وجود دارد.

اما به نظر میرسد که در گذشته بارها چنین اظهاراتی یا مورد توجه قرار نگرفته و یا از جانب امریکایی‌ها مرود شمرده شده است.

اکنون وزارت خارجه می گوید که «ما چندین بار شواهد آن را نشان داده‌ایم، البته نه مانند آنچه آنگلوساکسون‌ها شواهد را در شورای امنیت سازمان ملل نشان می‌دهند که بعداً مشخص می‌شود جعلی بوده است، بلکه براساس داده‌ها».

روسیه در توضیح شواهدش می‌گوید که ما پرسش‌های بسیاری دربارۀ پرواز بالگردهای ناشناس در مناطقی که داعش در آن حضور دارند، بویژه در شمال افغانستان داریم، پروازهایی که از سال ۲۰۱۷ به ثبت رسیده‌است.

بنابراین این اظهارات روسیه تازه نیست و حد اقل پیشینه چهار ساله دارد اما اکنون روسیه مدعی است که اسناد آن را به سازمان ملل نشان داده اند.

 به نظر میرسد که با توجه به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و تغییر در سیاست امریکا در منطقه و همزمان به آن افزایش سقوط ولسوالی‌ها به دست طالبان و ناامن شدن بیشتر ولایت‌های شمالی هم‌مرز با آسیای میانه و حضور جنگ‌جویان خارجی درمیان طالبان در آن مناطق، روسیه را وادار به عکس‌العمل جدی وا داشته است.

اما نکته اساسی این است که اکنون اظهارات مقامات روسی در مورد حمایت امریکا و ناتو از داعش در افغانستان با اظهارات شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر افزایش حضور داعش در افغانستان، این را میرساند که داعش به عنوان یک حرکت بسیار جدی در افغانستان مطرح شده است. این در حالی است که همین اکنون دولت افغانستان سرگرم نبرد سخت با طالبان است و طالبان مناطق بیشتری را در افغانستان در دست گرفته اند. از این رو، اکنون دولت افغانستان با مشکلات شدیدتری مواجه می‌شود و از همین رو، فرصت آن است که این اظهارات مقامات روسی را به گونه جدی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد و از شورای امینت سازمان ملل بخواهد که در این مورد به گونه خاص ابراز نظر کند که به راستی شواهد روسیه نشان دهنده حمایت و همکاری امریکا و ناتو با داعش در افغانستان است یا خیر. اگر این گزارش روسیه صحت داشته باشد و نیز گزارش شورای امنیت سازمان ملل درست باشد، افغانستان وارد سیاه ترین روزهایش خواهد شد و وضعیت امنیتی در این کشور دامن کل منطقه و جهان را بار دیگر فرا خواهد گرفت و کشورهای مختلف افغانستان را میدان جنگ شان در برابر داعش انتخاب خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.