پاکستان سنگ مرمرِ هلمند را به کمک طالبان انتقال می‌دهد

- ۲۲ ثور ۱۳۹۲

سنگ مرمر یکی از سنگ‌های قیمتی کشور که معدن آن در ولایت هلمند موقعیت دارد، طی ده‌ها سال است که به طور منظم به پاکستان انتقال داده می‌شود.
مقامات محلی در هلمند می‌گویند، این معدن سنگ که در کوهی به نام «کوه سنگ رخام» در ولسوالی دیشو این ولایت موقعیت دارد، توسط دولت پاکستان با حمایت طالبان به این کشور برده می‌شود و در ماه های اخیر، انتقال آن چندین برابر شده است.
یک مقام امنیتی هلمند که نه خواست نامش فاش شود گفت که پاکستانی‌‎ها با حمایت طالبان، به طور شبانه روزی بر این معدن کار می‌کنند و روزانه صدها عراده موتر پاکستانی نوع تیلری این سنگ‌ها را از مرز «چوتو» ولسوالی دیشو وارد خاک پاکستان می‌سازند.
به گفته او، با آنکه وزارت معادن از انتقال این سنگ‌های قیمت‌بها به پاکستان آگاهی دارد، اما تا اکنون برای جلوگیری از آن هیچکاری نکرده است.
وی گفت که چندی پیش، نیروهای دولتی با عملیات وسیعی، خواستند مانع انتقال این سنگ به پاکستان شوند، اما پس از چندین روز جنگ بازهم نتوانستند بر طالبان و ملیشه‌های پاکستانی فایق آیند.
این منبع گفت که طالبان را ملیشه‌های پاکستانی حمایت می‌کنند و در عملیات‌ها نیز حضور دارند.
مرز «چوتو» از جمله مرزهای کشور با پاکستان است که تا به حال دولت افغانستان قادر به حاکمیت در آن نمی‌‎باشد و در اختیار کامل نیروهای طالبان و ملیشه‌های پاکستانی قرار دارد. گفته می‌شود بیشتر امکانات، تجهیزات و نیروهای جنگی طالبان از همین منطقۀ مرزی وارد خاک افغانستان می‌شوند.
چوتو که در دل دره‌های پر پیچ وخم قرار دارد، به گفتۀ مقامات محلی چندین کارخانۀ بزرگ هیروین سازی نیز در آن جا فعالیت می‌کنند.
این منبع به بست باستان گفت که آیساف نیز در گذشته با عملیات‌های وسیع زمینی وهوایی خواست تا در بازار چۀ چوتو دسترسی پیدا کنند، اما موفق به این کار نشد.
به گفتۀ مقامات محلی، پایگاه تعلیمی نیروهای طالبان نیز در مرز چوتو واقع است که در آن صدها نفر آموزش های انتحاری و انفجاری می‌بینند.
سنگ رخام هلمند از مشهورترین سنگ‌های جهان است که در گذشته یک کارخانه در شهر لشکرگاه، نفیس‌ترین اشیاء از این سنگها را تولید و در بازارهای جهانی عرضه می‌کرد.
هنوز منابع رسمی وزارت معدن کشور در مورد برده شدن سنگ قیمتی مرمر از این معدن در هلمند اظهار نظر نکرده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.