۲۰ فرمان تغذیه برای روزه‌داران

- ۰۶ سنبله ۱۳۹۱

ـ هنگام افطار از آغاز کردنِ تغذیه با آب سرد، نوشابه و مانند این‌ها جداً خودداری کنید. به جای آب سرد، کمی آب گرم یا چای میل کنید.
ـ افطار را با خوردن خرما، کشمش، عسل و به‌‌طور کلی با یک قند طبیعی آغاز کنید. به این ترتیب اشتها کنترل می‌شود و زیاده‌خوری کم‌تر پیش می‌آید.
ـ خوردن چای شیرین کم‌رنگ، شیر گرم، فرنی و حلیم کم ‌روغن در آغاز افطار مناسب است.
ـ خوردن نان و پنیر و سبزی یا نان و پنیر و چهارمغز توصیه می‌شود.
ـ سبزی را در افطار میل کنید. چرا که خوردن سبزی در سحری ممکن است منجر به تشنه‌گی در طول روز شود.
ـ از آشامیدن آب فراوان در وسط غذا خودداری کنید.آب در وسط غذا سبب رقیق شدنِ شیره گوارشی و اختلال در هضم می‌شود.
ـ در زمان بین افطار تا سحر، البته با رعایت فاصله با غذا، آب کافی بیاشامید.
ـ حتماً برای صرف سحری، کمی زودتر از خواب برخیزید تا هم ضمن استفاده از برکات معنوی ساعات سحر و مناجات با خداوند، بدون عجله و با آرامش خاطر سحری بخورید.حتا اگر میل به خوردن غذا در سحر ندارید، آب، چای، شیر و مانند این‌ها را فراموش نکنید.
ـ از خوردنِ میوه خشک و شیرینیِ فراوان خودداری کنید.
ـ حتماً در غذای افطار و به‌خصوص سحر میوه میل کنید. علاوه بر میوه‌جات فصل، از خیسانده برگه آلو، زردآلو، انجیر و مانند این‌ها هم می‌توان به عنوان میوه استفاده کرد. رومی هم می‌تواند نقش میوه را داشته باشد.
ـ اگر در ماه رمضان دچار یبوست می‌شوید، علاوه بر میوه از خورش‌های ملین مثل خورش آلو و خورش‌های سبزی‌دار بیش‌تر استفاده کنید.

ـ در طول زمان امساک (روزه) از رفتن به حمام داغ، خون دادن و کارهایی که موجب ضعف و بی‌حالی می‌شود، خودداری کنید.
ـ معده خالی در هنگام افطار تحمل غذای سنگین را ندارد، لذا خوردنِ غذاهای سهل‌الهضم و تقریباً نرم برای افطار مناسب‌تر است.
ـ اگر تخم‌مرغ میل می‌کنید، در درجه اول به صورت آب‌پز (جوش داده)ِ سفت و در درجه دوم به صورت نیم‌بند (به شرط آن‌که سفیده آن منعقد شده باشد و زرده کمی حالت سفتی به خود گرفته باشد) میل کنید. تخم‌مرغ نیمرو زیان‌بخش بوده و هم‌چنین دیر هضم‌تر از تخم‌مرغ آب‌پز است.
ـ سالاد (بدون پیاز) مکمل خوبی برای غذاها در ماه مبارک رمضان است.
ـ بادمجان، مُرچ و سایر ادویه‌ها گاهی موجب احساس تشنه‌گی در طول روز می‌شود.
ـ آشامیدن آب یخ یا نوشابه خیلی سرد برای معده خالی زیان‌بخش است.
ـ اگر به اقتضای فصل گرما یا فعالیت‌های بدنی، در طول روزه‌داری زیاد عرق کردید، نمک از دست رفته توسط عرق را به صورت‌های مختلف در افطار و سحر جبران کنید.
ـ از تغییرات شدید در عادات غذایی و خوردنِ غذاهای نامانوس یا غذاهایی که برای شما ناراحتی به وجود می‌آورد، لااقل در ماه رمضان خودداری کنید.
ـ کله‌پاچه و شیردان موجب تشنه‌گی زیاد می‌شود. از این‌رو، بهتر است میل نکنید؛ ولی اگر بسیار مایل هستید، میل کنید به صورت کم‌آب، کم‌نمک و آن‌هم در افطار میل کنید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.