وزیر داخله به جامعۀ جهانی: از پلان ما حمایت کنید

- ۳۰ ثور ۱۳۹۲

وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید که حمایت از پلان ۱۰ سالۀ این وزارت سبب می‌شود که این برنامه به یک سند ملی برای پولیس کشور مبدل شود. مقام‌های این وزارت می‌گویند که این پلان برای ۱۰ سال آینده پولیس تهیه شده و جامعۀ جهانی برای تطبیق آن باید حکومت افغانستان را حمایت مالی کند.
جنرال مجتبی پتنگ که روز دوشنبه در یک سیمینار سه روزه در کابل صحبت می‌کرد گفت که در ۱۰ سال گذشته به دلیل موجودیت جنگ آنان بیشتر به داشتن سرباز کافی، اکتفا کره اند. اما وی گفت که در پلان ۱۰ سال آینده مسایل چون تقویت ارگان‌های کشفی، ریفورم و اصلاحات، خلع سلاح افراد مسلح و چندین موارد دیگر شامل اند.
آقای مجتبی پتنگ گفت: «ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که از دیدگاه ۱۰ ساله وزارت داخله حمایت کند و امکانات آن را فراهم کند. از اینکه ما در یک جنگ نا برابر قرار گرفته ایم. بودجه به اساس تهدیدات و سطح جرایم سازمان یافته از نقطه نظر تجهیزات، تسهیلات، استحکامات، لوجستیک، بودجه استخباراتی علیه وقایع جرایم و مدرنیزه‌شدن پولیس با تکنالوژی‌های پیشرفته خصوصاً در قسمت تحقیق جرایم سازمان یافته و جرایم الکترونیکی در نظر گرفته شود. »
آقای پتنگ از جامعه جهانی همچنان خواست تا در بخش تجهیزات زمینی و هوایی و فراهم آوری امکانات مالی این وزارت را هم کمک کنند. وزارت داخله می‌گوید که تنها در سال جاری هجری شمسی ۳۹۵ تن از نیروهای پولیس در جنگ که به حمایت استخبارات منطقه جریان دارد، کشته و ۵۹۲ تن دیگر شان زخمی شده اند.
به اساس معلومات وزارت داخله، هم اکنون بیش از ۱۵۷ هزار پولیس در گوشه و کنار کشور مصروف فعالیت اند.
در همین حال، جنرال جوزف دانفور فرمانده عمومی نیروهای ناتو در افغانستان می‌گوید که آنها به همکاری شان با پولیس افغان متعهد هستند.
به باور جنرال دانفور، نیروهای افغان توانایی گرفتن مستقلانۀ مسوولیت امنیت کشور خود را پس از بیرون شدن نیروهای خارجی، دارند.
جنرال دانفور گفت: « مردم از من گاهی می‌پرسند که کمپاین تان به کجا رسیده است؟ من این سه پاسخ را به سوالات شان ارایه می‌کنم. آیا نیروهای افغان توانایی آن را دارند که مسوولیت رهبری را در این زمان حساس در ماه جون سال ۲۰۱۳ به دوش بگیرند؟ پاسخ من است، بلی. آیا نیروهای امنیتی افغان توانایی آن را دارند که امنیت انتخابات را تامین کنند؟ پاسخ من است، بلی و آیا ما قادر خواهیم بود که پروسۀ انتقال مسویت امنیتی را در دسمبر سال ۲۰۱۴ به طور کابل عملی کنیم؟ پاسخ من است، بلی. »
آقای دانفورد همچنان می‌گوید که فعالیت‌های آنها در افغانستان پس از ماه جون سال ۲۰۱۳ تغییر خواهد کرد، اما تعهدات شان با این کشور پا برجا باقی می‌ماند. در عین حال، شیر محمد کریمی رییس ستاد مشترک ارتش می‌گوید که یگانه راه موفقیت نیروهای پولیس و اردوی کشور، داشتن یک پلان مشترک می‌باشد.
آقای کریمی برگزاری چنین سمینار را برای نیروهای پولیس موثر می‌داند:
« برای اردو و پولیس هماهنگی یگانه راه است که در برابر دشمن امروز خود موفق شوند. این هماهنگی تنها در سطح معین امنیتی و کریمی صاحب محدود نیست. این هماهنگی تنها در سطح قوماندانان قول اردو و روسای زون‌ها نیست. این هماهنگی تا آخرین قدم حتا تا تولی و کوچکترین جزوتام پولیس در یک منطقه باید انکشاف بکند. »
آقای کریمی می‌گوید که برای برگزاری انتخابات آینده، زمان محدودی باقی مانده است و برای انجام بهتر این انتخابات، ایجاد هماهنگی مشترک میان نیروهای اردو و پولیس، بسیار ضروری می‌باشد. قرار است در شانزدهم ماه حمل سال ۱۳۹۳ هجری شمسی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان برگزار شوند.
به گفته آقای کریمی، هم اکنون اردوی ملی کشور با مشکلات چون کمبود مراکز هماهنگی، تشکیلات و وسایل نظامی پیشرفته، روبرو اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.