دردهایی که معده ما را تهدید می‌کنند

- ۰۶ جوزا ۱۳۹۲

بخش سوم و پایانی

خانم‌ها از گن استفاده نکنند و آقایان کمربندشان را بسیار محکم نبندند
استفاده از گن [شکم‌بند] در خانم‌ها و سفت بستن کمربند در آقایان می‌تواند این وضعیت را تشدید کند. این افراد نباید بلافاصله بعد از خوردن غذا، فعالیت‌های سنگین انجام دهند. گاهی اوقات هم ضرورت دارد که برای کاهش اسید معده، تحت نظر پزشک از قرص‌هایی مثل امپرازول، لانزوپرازول یا پنتوپرازول استفاده شود. بهترین زمان برای مصرف این قرص‌ها نیم ساعت قبل از صبحانه است و اگر هنگام غذا خوردن مصرف شوند، تأثیری نخواهند گذاشت. مصرف خودسرانه دارو برای تسکین درد و سوزش معده، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. بیمار ابتدا باید توسط پزشک بررسی شود تا مشخص شود که آیا دلیل دردهای او ریفلاکس است یا خیر. همان‌طور که گفته شد، سوءهاضمه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ریفلاکس تنها یکی از این دلایل است.

نخوردن صبحانه باعث زخم معده نمی‌شود
ثابت نشده که خوردن یا نخوردن یک غذای خاص باعث ایجاد زخم معده شود. گاهی اوقات در اخبار شایع می‌شود که مثلاً خوردن مُرچ و مصالح دیگ باعث ایجاد زخم معده می‌شود، در صورتی که می‌دانیم در کشور هند تمام غذاهای‌شان پر از مصالح دیگ و مرچ است. طب امروز این قضیه را قبول ندارد. ممکن است خوردن برخی از مواد سوءهاضمه را تشدید کند، اما موجب به‌وجود آمدن یا بزرگ و کوچک شدن زخم معده نمی‌شود.
مهم‌ترین حُسن صبحانه، جلوگیری از ایجاد یبوست [قبضیت] است. زمانی که غذا وارد معده می‌شود، ‌ریفلاکس گاستروکولیت رخ می‌دهد و روده بزرگ شروع به فعالیت می‌کند. در افرادی که صبحانه نمی‌خورند، ‌ریفلاکس‌گاستروکولیت رخ‌نمی‌دهد و از آن‌جایی که بهترین زمان برای اجابت مزاج بعد از شروع این ‌ریفلاکس است، این افراد معمولاً دچار یبوست می‌شوند. بنابراین خوردن یا نخوردنِ صبحانه در ایجاد زخم معده هیچ تأثیری ندارد و فقط باعث ایجاد یبوست می‌شود.

قلیان؛ دشمن معده
سگرت و قلیان کشیدن از ۲ جهت بر دستگاه گوارش تأثیر منفی می‌گذارد؛ اول این‌که دریچه بین مری و معده را شُل کرده و باعث برگشت اسید معده و سوزش معده می‌شود. از طرف دیگر، کشیدن سگرت ترشحات لوزالمعده را کاهش داده و محیط را اسیدی می‌کند. در واقع این ترشحات که حاوی بی‌کربنات است، وارد لوله اثنی‌عشر (ابتدای روده باریک) می‌شود. حُسن بی‌کربنات این است که Ph داخل اثنی‌عشر را قلیایی می‌کند. اگر ترشحاتی که از معده وارد اثنی‌عشر می‌شود، توسط بی‌کربنات خنثا نشود، باعث ایجاد زخم خواهد شد. کسانی که زخم معده و اثنی‌عشر دارند، زمانی که سگرت می‌کشند، ترمیم زخم‌شان به تأخیر می‌افتد.

عرق نعناع نخورید
مصرف عرق نعناع در کاهش نفخ موثر است، اما شدیداً ریفلاکس را تشدید می‌کند؛ به همین دلیل کسانی که دچار ریفلاکس هستند، باید از خوردن عرق نعناع حتا در مقادیر بسیار کم پرهیز کنند. اما افراد مبتلا به نفخ می‌توانند از عرق نعناع و زیره استفاده کنند. برای مثال این افراد می‌توانند هنگام پخت برنج یا کباب به آن زیره سیاه اضافه کنند تا دچار نفخ نشوند. برخی‌ها نیز معتقدند خوردن کیله و شیر می‌تواند به درمان ریفلاکس کمک کند، اما چنین چیزی حقیقت ندارد؛ به‌خصوص اگر شیر پرچرب باشد، می‌تواند ریفلاکس را تشدید کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.