نامۀ وارده به روزنامه نتایج اعتصابِ ما ترور شد!

- ۱۰ جوزا ۱۳۹۲

موسسۀ تحصیلات عالی پروان، نخستین و بزرگ‌ترین نهاد تحصیلی در ولایت پروان می‌باشد که جوانان و نوجوانانِ پروان و ولایاتِ دیگر را به سویۀ لیسانس تربیه می‌کند و تا اکنون هشت دوره فارغان را به جامعه تقدیم داشته که عمدتاً در بخش‌های تعلیم و تربیه در مکاتب و دیگر نهادهای تعلیمی و تحصیلی، مصروف کار و فعالیت استند.
استادان و دیگر منسوبین این نهاد تحصیلی با کار و فعالیت‌های خسته‌گی‌ناپذیر خویش، آرزوی پوهنتون شدنِ این نهاد را در سر می‌پرورانند و در این راه از اجرای هیچ‌گونه مسوولیتی که متوجه آن‌ها گردیده، دریغ نورزیده‌اند.
بیشتر از از یک‌سال بدین‌سو موسسۀ تحصیلات عالی پروان، گرفتار یک نوع بن‌بست و مشکلات بسیار جدی شده است که پس از مطالعه، استادان دریافتند که مشکلات موجوده، ناشی از ضعف ادارۀ رهبریِ این نهاد تحصیلی می‌باشد. زیرا به خود اندیشیدن، یک‌تازی، عدم باورمندی به فیصله‌های مجلس، بی‌توجهی به پیشنهادات و نظریات استادان و منسوبین مجرب و کارآزموده، از خصایص اداره و رهبری این نهاد در رأس شخص رییس مؤوسسۀ تحصیلات عالی پروان می‌باشد.
استادان موسسۀ تحصیلات عالی پروان از اوایل شیوع بی‌نظمی‌ها که باعث بروز مشکلات موجود گردید، پیشنهادات و نظریات خود را جهت جلوگیری از شیوع و گسترش بی‌نظمی‌ها ارایه نموده‌اند، اما متأسفانه که کمتر مورد توجه رهبری موسسه قرار گرفته. در سال گذشته، نسبت عدم توجه رهبری موسسه به نظریات استادان، استادان خود آماده گردیدند تا اتحادیۀ استادان را به وجود آورده از مجرای قانونی و از طریق اتحادیۀ خویش در این راستا فعالیتِ مستقلانه را به‌راه اندازند. اما از طرف رهبری موسسه، این خواست استادان با موانع و مشکلات مواجه گردید که استادان نتوانستند به این آرزوی خود از این طریق نایل گردند.
در سال جاری، استادان موسسۀ تحصیلات عالی پروان از نیمۀ برج حمل، آمادگی به‌راه انداختن اعتصاب درسی را گرفتند و موضوع را با مقامات ولایت پروان، ریاست امنیت ملی پروان، قوماندانی امنیۀ پروان در میان گذاشتند، ضمن ارج‌گزاری به خانۀ ملت، از نماینده‌گان ملت نیز مشوره خواستند و توجه آن‌ها را به مشکلات ناشی از ضعف اداره در موسسۀ تحصیلات عالی معطوف داشته و خواهان همکاری ایشان گردیدند. به تاریج ۲۰/۱/۱۳۹۲ با به‌راه انداختن اعتصاب به شکل علنی آن، توجه مقام وزارت تحصیلات عالی را جلب و در ملاقات ۲۵/۱/۱۳۹۲با دانشمند محترم وزیر صاحب تحصیلات عالی، یادداشتی را برای جناب‌شان تقدیم و در مورد توضیحاتی را ارایه نمودند که اکثراً مسایل مورد توجه شخص وزیر صاحب تحصیلات عالی واقع گردید و حتا ایشان از بعضی از این موضوعات آگاهی کامل هم نداشتند. این حرکت استادان با در نظرداشت مواردی که در یادداشت ترتیب شده تذکر به عمل آمده بود، از جانب رسانه‌های پیشرو و طرفدار تحول و تکامل با اتکا به ارزش‌های مدنی یک حرکت مدنی خوانده شد. نماینده‌گان ولایت پروان در خانۀ ملت در ملاقاتی که با استادان داشتند، از این حرکت پشتیبانی خود را اعلام نمودند، واقعی بودنِ موارد ذکر شده در یادداشتِ معترضین و روشن بودنِ اکثریت موارد در نزد مقامات رهبری ولایت پروان، شخصیت‌های پروان را به تأسف واداشت.
مقام وزارت تحصیلات عالی به‌خصوص شخص وزیر صاحب تحصیلات عالی، موضوع را با جدیت دنبال کرده، هیأتی بلندرتبه در رأس محترم معین صاحب علمی مقام وزارت تحصیلات عالی را جهت ملاقات با استادان و منسوبین موسسۀ تحصیلات عالی پروان و وضاحتِ بیشتر موضوع به موسسۀ تحصیلات عالی پروان فرستادند. هیات با تمام استادان مؤسسه تحصیلات عالی پروان، مأمورین و کارمندان ملاقات نموده، از دریافت‌های خود به مقام محترم وزارت تحصیلات عالی چنین گزارشی را ارایه کردند.
رهبری تحصیلات عالی پروان فاقد تیم همکار، فعال و متعهد است. تداوم چنین وضع، مانع پیشرفت و انکشاف نظام موسسۀ مذکور می گردد. اما رهبری موسسه در رأس شخص رییس موسسۀ تحصیلات عالی جهت حفظ قدرت به وسایل دیگر متوسل گردیده، با استفاده از نفوذ موی‌سفیدان، متنفذین قومی، نماینده‌گان مردم در پارلمان، از نام و شهرت گذشته‌گان معزز جهاد مبارک بهره گرفته، خواهان تداوم وضع جهت عدم پیشرفت و انکشاف نظام در موسسه کمر بستند. متأسفانه که در تحقق چینی هدف خلاف توقع استادان و مردم سرزمین بلاکشیدۀ پروان و وکلای پروان در خانۀ ملت که در تب‌وتاب انتخابات ناموزون و تکیه زدن مجدد به کرسی پارلمان می‌سوزند، همنوایی نشان داده موجودیت وضع سیاسی و نزدیکی انتخابات به زبان آورده خواهان تداوم وضع موجوده در موسسه ولو اگر باعث عدم انکشاف نظام در موسسۀ تحصیلات عالی پروان گردد، شدند.
استادان تحصیلات عالی پروان که در صدد بهبود کیفیت تدریس از طریق به‌وجود آوردن ادارۀ سالم می‌باشند، از این ابراز نظر متنفذین رهبری ولایت، نماینده‌گان در پارلمان توقع دارند تا قضیه را به دیدۀ بصیرت نگریسته در جهت برآوردنِ آرزوهای مردمی که نسبت به عقب نگه‌داشته شدن نمی‌تواند صدای رسا بلند نمایند، باشند و با کمی تأمل از آن‌ها خواهانِ آن هستیم که جواب دهند: آیا موجودیت رهبری موسسۀ تحصیلات عالی پروان که به یقین به نفع موسسه و مردم نیست، هرگاه به نفع آن‌ها باشد، مانع پیشرفت و انکشاف نظام در موسسۀ تحصیلات عالی پروان گردد، آیا خود را در این امر شریک نمی‌دانند، زیرا فعالیت و فشار آن‌ها بالای مقامات وزارت باعث تداوم وضع می‌گردد.

با احترام
استادان تحصیلات عالی پروان

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.