نشست سران ناتو پیرامون افغانستان برگزار می شود

- ۱۱ جوزا ۱۳۹۲

رییس جمهور ایالات متحده و دبیر کل ناتو موافقت کردند تا نشست دیگری را پیرامون موضوع افغانستان و خروج نیروها در سال ۲۰۱۴ از این کشور برگزار کنند.
بارک اوباما، رییس جمهور امریکا و اندرس فو راسموسن دبیر کل ناتو روز جمعه موافقت کردند تا نشست ناتو در سال ۲۰۱۴ پیرامون موضوع افغانستان برپا گردد. اوباما در کاخ سفید گفت که راسموسن قرار است در جستجوی یک کشور میزبان باشد و برای نشست ناتو در سال ۲۰۱۴ برنامه ریزی کند.
رییس‌جمهور امریکا گفت که او و دبیرکل ناتو در مورد برنامه‌های خروج نیروهای جنگی از افغانستان نیز بحث کردند. قرار است تا پایان سال آینده میلادی ماموریت نظامی نیروهای خارجی به پایان برسد و فقط شماری از آنان پس از سال ۲۰۱۴ نیروهای امنیتی افغانستان را کمک کنند تا کنترل کشور را به طور موثر به دست گیرند. اوباما گفت که اعضای ناتو باید مطمین شوند که افغانستان دیگر پایگاهی برای تروریسم حتا پس از خروج نیروهای بین المللی نخواهد شد.
رییس جمهور امریکا گفت: «چیزی که ما بر آن به توافق رسیدیم، این است که تمام این پروسه (خروج نیروها) را تسهیل کنیم. برای ما مناسب خواهد بود که نشست دیگری از سران ناتو در سال آینده داشته باشیم». به گفته اوباما ۲۸ کشور عضو ائتلاف نظامی ناتو می‌توانند در مورد آخرین مرحله ماموریت نظامی شان در جلسه سران به بحث و گفتگو بنشینند و «تصویری از آینده را ترسیم کنند که به وسیله آن ما به خاطر مردم افغانستان و به خاطر امنیت جهان، با حکومت افغانستان همکاری می کنیم».
قرار است تا پایان سال ۲۰۱۴ ماموریت نظامی ناتو در افغانستان تکمیل شود و نیروهای جنگی خارجی به خانه بازگردند. راسموسن اما گفت که شمار اندکی از نیروهای ناتو در افغانستان به منظور آموزش، مشورت و همکاری باقی خواهند ماند. دبیر کل ناتو یادآور شد که این ایتلاف آمادگی می گیرد تا یک ماموریت آموزشی را از سال ۲۰۱۵ در افغانستان شروع کند. او گفت: «این ماموریت بسیار متفاوتی خواهد بود. یک ماموریت غیر جنگی با شمار اندکی از نیروها و آموزگاران نظامی».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.