هکـرها از کـجا و بـرای چه نـازل شـدند؟

- ۱۹ میزان ۱۳۹۸

جنجال انتخابات افغانستان، وارد یکی از فازهایِ بسیار مهم و خطرناک شده است. خبر تلاشِ هکرها برای هک‌کردنِ نتایج انتخابات به حمایت از یک تیم انتخاباتی، خبرِ تازه‌یی در ادبیات سیاسیِ افغانستان محسوب می‌شود. به تعقیب این خبر که از منابع رسمی مثل کمیسیون انتخابات شنیده شده است، مهندسانِ آلمانی به افغانستان رسیده‌اند تا مانع حملاتِ هکری شوند. کارِ شمارشِ آرا به‌کُنـدی پیش می‌رود و یکی از دلایلِ اصلیِ آن، جلوگیری از رخنۀ هکرها خوانده شده است. اگرچه دو روز پیش، کمیسیون انتخابات از ناکام ماندنِ حملۀ هکرها به نتایج انتخابات خبر داد؛ اما هنوز اولِ راه است و به قولِ ایرانی‌ها «جوجه را آخرِ پاییز می‌شمارند».
باید دیده شود که کارِ هکرها و ضدهکرها به کجا کشانده می‌شود؛ زیرا تلاش‌ها برای دور زدنِ دور اولِ انتخابات افغانستان به‌شدت جریان دارد و نگرانی این است که هکرهایِ هندی‌یی که به کابل آورده شده‎اند، توانسته‌ باشند روند تقلب را کمپیوترایز سازند تا هیچ ردی از آن به جای نماند. این هکرها به گفتۀ آگاهان، اشرافِ کامل بر همۀ ابزارهایِ بایومتریک و اطلاعات انتخاباتی دارند. اما معلوم نیست که به مرکز و سرورِ اصلی نیز راه باز کرده‌اند یا خیر.
نگرانیِ دیگر این است که آنان از طریقِ افزاری که قبلاً در سامانه‌های بایومتریک جابه‌جا شده است، در آن مداخله ‌کنند و رقم آرایِ بایومتریک‌شده را با رقم برگه‌هایِ رای در داخلِ صندوق‎ها و جدول برگه‌های رای‌دهی هماهنگ سازند تا از ابطالِ زیادِ آرا جلوگیری گردد. در همین حال گفته می‌شود که نزدیک به هفت‎صدهزار رای در در روند بررسی‌ها باطل خواهد ‌شد. اما به نظر می‎رسد روشی که در بررسی و نظارتِ آرا به کار رفته، روشی‌ست که نمی‌تواند تقلب‌هایِ این دور را با توجه به کمپیوترایز شدنِ تقلب و مداخلۀ هکرها از بین ببرد. متأسفانه ناظران از تقلب‌های بایومتریکیِ آرا چیزی نمی‌دانند و فقط بلدند برگه‌هایِ آرا را با آرایِ بایومتریک‌شدۀ محلات تطبیق دهند و بس. این در حالی‌ست که نحوۀ تقلب در انتخابات، این‌بار کمپیوتری هست و مداخله در سیستم بایومتریک توسط هکرها، کارِ تشخیصِ آرای پاک از ناپاک را به‎شدت دشوار کرده است. برای مقابله با هکرها و جلوگیری از تقلب، اولاً باید حمایتِ جهان از شفافیت در انتخابات جدی باشد؛ ثانیاً کمپنی آلمانی باید با صداقت و تعهد به وظیفۀ خود عمل کند؛ و ثالثاً آرای تقلبیِ وارد شده در سیستم بایومتریک ‌باید در همکاری میان متخصصانِ داخلی و خارجی تشخیص و از میان برداشته شوند. زیرا دو متخصصِ شرکت آلمانی «درملوک» که ظاهراً برای تسریع روند انتقال اطلاعات از دستگاه‌های بایومتریک به بانک اطلاعاتِ دفتر مرکزی این کمیسیون و نیز برای مقابله با هکرها آغاز به کار کرده‌اند، به روشنی معلوم نیست که چه کاری از پیش خواهند برد. اما به دلیل مشکلات فنی، خطرِ حملۀ هکرها به بانک اطلاعاتیِ کمیسیون انتخابات کاملاً پابرجاست. شاید هدف از ورود هکرها به کارِ کمیسیون انتخابات، دو مسأله باشد: اول این‌که نتایجِ آرا را به نفع یک تیمِ خاص مهندسی کنند، و دوم این‌که با هجوم‌شان، یک دلیلِ محکم برای به بحران رفتنِ انتخاباتی بسازند که در نبود بحران، پیروزی یک نامزدِ خاص حتمی است. در چنین صورتی، طرفی که هکرها را وارد کرده، ادعا می‌کند که نتایج و فرایند شمارشِ آرا هک شده و نتیجه قابل قبول نیست.
بنابراین استفاده از داستانِ هکرها در این انتخابات، خطری‌ست که اگر به‌درستی با آن مقابله نشود، بحـران خلق خواهد کرد. ساده‌انگارانه است که بپذیریم آمدنِ دو متخصصِ یک شرکت آلمانی می‌تواند همۀ مشکلاتِ انتخاباتیِ پیش‌آمده را حل ‌سازد. چه بسا که ممکن است این شرکت خود تحت تأثیرِ پول و یا سایر عوامل، به یکی از طرف‌ها جذب شود. برای رفع این خطر، جدیتِ طرف‌های انتخاباتی و صداقت جامعۀ جهانی در امر سلامتِ انتخابات افغانستان، مهم است. اما در کنار آن، طرف‌های داخلیِ شریک در انتخابات، می‌باید با گماشتنِ افراد نخبه و کارفهم در این زمینه نقش اصلی را ایفا کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.