امریکا: در پی حضور دایمی در افغانستان هستیم

- ۱۴ جوزا ۱۳۹۲

یکی از سخنگویان وزارت دفاع امریکا اعلام کرد که این نهاد فدرال امریکایی در حال بررسی پیشنهاد حضور دایم و بیشتر نیروهای امریکایی در افغانستان پس از خروج اکثر نیروهای ناتو از این کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های امریکایی پیشتر اعلام کرده بودند که دولت باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا در حال بررسی باقی گذاشتن تعداد کمی از نیروها (حدود هشت تا ۱۲ هزار نیرو) در افغانستان و پس از خروج نیروهای ناتو در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی است.
با این حال جان آلن، فرمانده سابق نیروهای امریکایی در افغانستان و میشل فلورنوی، یکی از مقام‌های سابق ارشد پنتاگون هفته گذشته با رد این پیشنهاد اعلام کردند که دولت واشنگتن در حال بررسی باقی گذاشتن تعداد بیشتری از نیروهای امریکایی در افغانستان است.
این نیروهای اضافی قادر خواهند بود تا به تامین پشتیبانی هوایی، کمک‌های پزشکی و سایر حمایت‌ها به نیروهای افغان بپردازند چرا که پس از خروج نیروهای ناتو در افغانستان در سال ۲۰۱۰ میلادی نیروهای افغان با کاستی‌هایی در این موارد مواجه می‌شوند.
این در حالی است که پنتاگون برای اولین بار در روز دوشنبه هفته جاری گزینه مربوط به باقی گذاشتن تعداد بیشتری از نیروها در افغانستان را مورد تایید قرار داد.
دگروال استیو وارن، سخنگوی پنتاگون در خصوص این پیشنهاد گفت: گمان می‌کنم که ما در حال بررسی انواع مختلفی از عقاید و نظرات و راه‌های احتمالی پیش رو هستیم. این امر حتمی است که عقیده‌یی با توجه به موارد مختلف و اوضاع و شرایط گوناگون در افغانستان مورد بررسی قرار بگیرد.
این مقام مسوول پنتاگون در ادامه افزود: هنوز مشخص نیست که آیا چاک هاگل، وزیر دفاع امریکا این مساله را در کنفرانس ناتو که با حضور وزیران دفاع کشورهای عضو این ائتلاف روز سه شنبه(دیروز) در بروکسل برگزار می‌شود مطرح کند یا خیر.
همچنین برخی از حامیان دموکرات اوباما در کنگره امریکا که نگران پایان اقدامات جنگ طلبانه ایالات متحده در افغانستان هستند ممکن است به شدت با پیشنهاد باقی گذاشتن تعداد زیادی از نیروهای امریکایی در افغانستان که حضور نظامیان در این کشور را بیشتر می‌کند، مخالفت کنند.
براساس گزارش‌های موجود ارتش و پولیس افغانستان در پی کمک‌های چند میلیارد دالری بین‌المللی به سرعت و طی سال‌های اخیر رشد کرده و هم اکنون تعداد این نیروها ۳۵۰ هزار تن است.
این در حالی است که فرماندهان امریکایی و ائتلاف ناتو به این موضوع پرداخته‌اند که نیروهای افغان می‌توانند پس از خروج نیروهای ناتو از این کشور مسوولیت امنیتی در افغانستان را برعهده بگیرند و نیروهای ائتلاف تنها نقش مشاوره‌ای و آموزشی را برای آنها ایفا خواهند کرد. با این حال نیروهای دولتی افغانستان با مشکلات فراوانی از جمله افزایش بیش از حد فرار از خدمت سربازی، ضعف اقدامات لجستیکی و فرسایش بیش از حد یگان هلی کوپترها مواجه است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.