مقصر بسته‎شدن دانشـگاه کابل کیـست؟

- ۱۸ جوزا ۱۳۹۲

شماری از دانشجویان دانشگاه کابل شکایت می‌کنند که اعتصاب درسی برخی از استادان و دانشجویان این دانشگاه، پروسۀ تحصیلی آن‎ها را صدمه زده است.
از دوازده روز به این سو، شماری از دانشجویان و استادان دانشگاه کابل در اعتراض به ادامۀ کار وزیر تحصیلات عالی، از رفتن به صنف‌ها و ادامۀ درس خودداری کرده‌اند.
دانشجویان به شدت از این‏که پروسۀ تحصیلی آن‏ها به دلیل این اعتصاب‎‏ها صدمه دیده، نگران هستند.
عابد امیری یکی از دانشجویان دانشگاه کابل به روزنامۀ ماندگار گفت که از چند روز بدین‌سو، به دلیل اعتصابی که در این دانشگاه وجود دارد، به استثنای دانشکدۀ حقوق و علوم ساسی و دانشکدۀ ادارۀ پالیسی عامه، سایر دانشکده‏‎های دانشگاه کابل تعطیل هستند.
او گفت که هرچند وزارت تحصیلات عالی مدعی است که درس‎ها به گونۀ عادی جریان دارد، اما واقعیت این است که همین اکنون اکثریت مطلق دانشکده‎های دانشگاه کابل تعطیل هستند.
آقای امیری افزود: استادان و شماری از دانشجویان در اعتصاب به سر می‎برند؛ بنابراین، وقتی استاد در صنف حضور نداشته باشد، چه‌گونه درس جریان می‎تواند داشته باشد؟
این دانشجوی دانشگاه کابل، خواهان رسیده‎گی جدی وزارت تحصیلات عالی و حکومت افغانستان به این معضل شد.
براساس گزارش‎ها، برکناری عبیدالله عبید وزیر تحصیلات عالی، تصویب قانون تحصیلات عالی، تقرر دوبارۀ استادان سوق شده به تقاعد، بهبود وضعیت خواب‏گاه‎های دانشگاه کابل و توجه به وضعیت دانشجویان ولایات، خواست‌های معترضان را تشکیل می‌دهد.
فیض‌الله جلال یکی از استادان معترض می‌گوید، با وجودی‌که از یازده روز به این سو اعتراض کرده‌اند، اما ریاست‌جمهوری به خواسته‌های شان توجه نکرده است.
او در ادامه گفت: «هیچ خواست ما تا هنوز از سوی ریاست‌جمهوری بر آورده نشده حتی رییس‌جمهور تا هنوز صدای ما را درست گوش نکرده است. تا زمانی‌که به خواست‌های ما رسیده‌گی نشود ما به تظاهرات خود ادامه می‌دهیم. بسیار علاقه نداریم که یک ساعت درس دانشجویان ضایع شود، ولی وقتی که خواست‌‎های ما پذیرفته نشود، ادامه می‌دهیم. وزیر حیثیت دارد، استادان حیثیت ندارند.»
ریاست‌جمهوری نیز پیش از این از ابراز نظر در این باره خود داری کرده و حل این مشکل را از صلاحیت‌های وزارت تحصیلات عالی خوانده است.
در این حال، وزارت تحصیلات عالی، به روز شنبه با نشر اعلامیه‌یی گفته است، خواست استادان را در پرتو قانون اساسی مورد حمایت قرار می‌دهد.
این وزارت از استادان خواسته است تا در یک نشست مشترک مشوره‌های شان را با آنان شریک سازند و این وزارت در پرتو مشوره‌های این استادان روند اصلاحات را در راه رسیدن به سیستم تحصیلات عالی با کیفیت و معیاری تعقیب خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.