آلمان به مردم افغانستان: فرامـوش‌تان نمی‏کنیم

- ۱۸ جوزا ۱۳۹۲

وزیر خارجۀ آلمان در دیدار با رییس‏‎جمهور کرزی گفته است که کشورش می‎خواهد پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان حضور نظامی داشته باشد.
گیدو وستروله وزیر خارجۀ آلمان که روز گذشته در یک سفر از قبل اعلام ناشده وارد کابل شد، با رییس‏جمهور کرزی در ارگ ریاست‏‎جمهوری دیدار کرد.
براساس خبرنامۀ ریاست‏جمهوری، در این دیدار حامد کرزی تامین صلح در افغانستان را از نخستین و مهمترین نیاز و خواستۀ افغان‌ها دانسته گفت که افغانستان هرگز اجازه نمی‌دهد که آرزوی مردمش در قبال صلح، وسیلۀ اهداف نادرست بیگانه‌ها قرار گیرد.
وی افزود که افغانستان جریانات جاری پروسۀ صلح را به دقت و احتیاط کامل دنبال می‌کند.
حامد کرزی آلمان را دوست تاریخی افغانستان دانسته خاطر نشان کرد که افغان‌ها به کشور آلمان منحیث یک دوست تاریخی به دیده احترام می‌نگرند.
او در بارۀ چگونگی حضور نیروهای کشورهای عضو سازمان ناتو در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ گفت که حضور این کشورها در افغانستان در چوکات موافقتنامه‌های دو جانبه با در نظر داشت خواست‌ها و شرایط افغانستان ادامه خواهد یافت.
در این حال، گیودو وستر وله وزیر خارجه آلمان ضمن حمایت از پروسۀ صلح افغانستان تحت رهبری افغان‌ها گفت که کشورش به اساس تعهدات قبلی خویش به کمک و همکاری‌های دراز مدت خویش به افغانستان ادامه می‌دهد و می‌خواهد که پس از سال ۲۰۱۴ میلادی نیز در افغانستان حضور نظامی داشته باشد.
تأسیس قنسلگری در بلخ
در این حال، آلمان در نظر دارد به هدف گسترش روابط خود با افغانستان، امروز قنسلگری خود را در شهر مزار شریف تاسیس کند.
وزیر خارجۀ آلمان این موضوع را روز گذشته در یک نشست خبری مشترک با وزیر خارجۀ افغانستان ابراز داشت.
به گفتهء وزیر خارجۀ آلمان؛ روند خروج سربازان این کشور از افغانستان مطابق به جدول زمانی تعیین شده انجام می‌گردد، اما نمی‌خواهند که پس از سال ۲۰۱۴ میلادی هم افغانستان را فراموش کنند.
گیدو وسترویله به خبرنگاران گفت که بعد از سال ۲۰۱۴ بین شش تا هشت صد سرباز کشورش در شمال افغانستان باقی خواهند ماند.
وی در مورد گفت: « افتتاح قنسلگری در شهر مزارشریف اشاره برای تمام افغان‌ها است که ما می‌خواهیم با افغانستان روابط مستحکم و دوامدار داشته باشیم. ما می‌خواهیم با شما در زمینۀ پروگرام‌های توسعه‌یی داخلی هم کمک نماییم که در آن حاکمیت قانون، مبارزه با فساد و مسایل آماده‌گی برای انتخابات نیز شامل اند.»
آلمان در حال حاضر بیش از چهار هزار سرباز در افغانستان دارد که بیشتر آنان در شمال این کشور مستقر اند.
وزیر خارجۀ این کشور مشخص نساخت که سربازان آلمان پس سال ۲۰۱۴ تا چه زمانی در افغانستان حضور خواهند داشت.
اما پیش از این وزیر دفاع آلمان گفته بود که حدود هشت صد سرباز کشورش تا سال ۲۰۱۶ در افغانستان باقی می‌مانند.
همچنان، داکتر زلمی رسول وزیر خارجۀ افغانستان از تاسیس قنسلگری آلمان در شهر مزارشریف استقبال کرد و آن را برای گسترش روابط میان دو کشور بسیار مهم خواند.
آقای رسول دیدار و گفت‌وگو ها با همتای آلمان خود را مهم توصیف کرد و گفت که در رابطه به مسایل مختلف با وی صحبت نموده است.
وی در ادامه گفت: «ما در مورد موضوعات دو جانبه، مسایل مربوط به پروسۀ صلح، انتخابات و روابط میان افغانستان و آلمان پس از سال ۲۰۱۴ گفت‌وگو کردیم. من بسیار خرسند هستم که وزیر خارجۀ آلمان فردا (امروز) به شهر مزارشریف می‌رود و در آنجا در مراسم گشایش قنسلگری این کشور شرکت می‌کند. این مساله روابط ما با کشور دوست آلمان را تقویت می‌نماید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.