فرمانده کل نیروهای خارجی: انتخابات خشونت‎هایی را به وجود می‎آورد (پیشرفت‎ها ناپایدار است)

- ۲۴ جوزا ۱۳۹۲

فرمانده کل نیروهای خارجی هشدار داده که هر چند انتخابات ریاست‎جمهوری افغانستان آزاد و عادلانه پیش‌بینی می‎شود، اما مردم (از وضعیت و آماده‎گی‎های سیاسی) راضی نیستند و این مسأله ممکن خشونت‌هایی را به وجود آورد.
جوزف دانفورد همچنان اعلام کرد پیشرفت‌هایی که از ۱۲ سال پیش در افغانستان تحقق یافته است، در صورتی‌که جامعه بین‌المللی حمایت خود را از این کشور پس از سال ۲۰۱۴ متوقف کند، ادامه نخواهد یافت.
فرمانده نیرویی‌که خروج بخش اعظم نفرات خود را تا پایان سال ۲۰۱۴ پیش‌بینی می‌کند افزود: «پیشرفت‌هایی‌که ما شاهد آن بودیم بدون تعهد دایم بین المللی، پایدار نخواهد بود.»
اعطا کننده‌گان خارجی کمک به افغانستان پیش از این به کابل چندین میلیارد دالر کمک پس از سال ۲۰۱۴ وعده داده بودند، اما بخشی از افغان‌ها از این نگران هستندکه جامعه بین‌المللی پس از این تاریخ آنها را رها کند و موجب شود این کشور بار دیگر در جنگ داخلی غوطه‌ور شود.
به گفته جنرال دانفورد، به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر خارجی نیاز است تا پولیس و ارتش افغانستان به نیروهای امنیتی جنگجوی، مدرن، موثر و کارآمدی تبدیل شوند که بتوانند از ملت به ویژه در برابر شورشیانی که رهبری آن را طالبان برعهده دارد، دفاع کنند.
جنرال دانفورد افزود: «ما هنوز در جایگاه ضروری در زمینه ثبات افغانستان قرار نداریم.»
به گفته این جنرال امریکایی، «حضور مداوم بین‌المللی در زمینۀ سیاسی، امنیتی و توسعه‌یی برای تحقق پیشرفت‌هایی که ما در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم ، ضرورت دارد.»
وی تاکید کرد: «آیا تلاشی که تاکنون انجام شده است همیشگی است؟ پاسخ من منفی است البته تا زمانی که ما روندها و نهادهای لازم را برای حمایت از ارتش ملی مدرن افغانستان ادامه دهیم.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اظهارات جنرال دانفورد در چارچوب شرایط عمومی نگران‌کننده در باره ثبات افغانستان صورت می‌گیرد، کشوری که با گذشت یک سال و نیم از خروج برنامه‌ریزی شده اکثریت ۱۰۰ هزار نظامی ایساف و کمتر از یک سال پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری، همچنان ناامن است.
جنرال دانفورد در این خصوص هشدار داد: «این انتخابات آزاد و عادلانه پیش‌بینی می‌شود؛ اما مردم راضی نیستند و این مسأله ممکن است خشونت‌هایی را به وجود آورد.»
براساس اظهارات مقام‎های ناتو، آن‎ها پس از این مسوولیت آموزش نیروهای امنیتی افغانستان را بر عهده خواهند گرفت.
این درحالی است که گزارش‎های اخیر می‎رساند بخشی از نیروهای خارجی در سال‎های پس از ۲۰۱۴ نیز در افغانستان باقی خواهند ماند.
آلمان هفتۀ پیش اعلان کرد که دست‎کم ۸۰۰ سرباز خود را در شمال افغانستان حفظ خواهد کرد.
پیش از این رییس‎جمهور کرزی از خواست‎ ایالات متحدۀ امریکا مبنی بر ایجاد پایگاه‎های دایمی در افغانستان خبر داده بود.
اما امریکا می‎گوید که تصمیم ندارد پایگاه دایمی‌ در افغانستان داشته باشد.
روسیه، ایران و شماری دیگر از کشورهای منطقه با ایجاد پایگاه‎های دایمی امریکا در کشور به شدت مخالف هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.