استقبال کابل از پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ایران

- ۲۶ جوزا ۱۳۹۲

پیروزی دکتر حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور جدید ایران مورد استقبال حکومت، تحلیلگران و مردم عادی افغانستان قرار گرفته است. رییس‌جمهور کرزی ابراز امیدواری کرده که روابط افغانستان با ایران بیش از پیش گسترش یابد.
وزارت خارجه افغانستان می‌گوید دو کشور در جریان یازده سال گذشته روابط خوبی داشته اند؛ ولی امیدواری‌ها برای گسترش روابط با پیروزی یک اصلاح طلب در انتخابات ایران، بیشتر شده است.
جانان موسی‌زی، سخنگوی وزارت خارجه روز یکشنبه در کنفرانس هفتگی خود در کابل گفت: «ما امیدواریم که بتوانیم در دوران کار رییس‌جمهور جدید ایران، روابط و همکاری‌ها را در تمام ساحات بیشتر گسترش دهیم».
آقای موسی‌زی گفت که افغانستان خواستار حل اختلاف بین ایران و غرب از راه‌های سیاسی می‌باشد. او گفت: «ما هرگز و به هیچ صورتی، طرفدار و یا خواهان افزایش تنش و یا منازعه در منطقه نیستیم؛ بلکه شدیداً مخالفش هستیم. امیدوارم که جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی که باهم مشکلاتی دارند، بتوانند این مشکلات را از طریق مذاکره و راه‌های سیاسی حل کنند».
تحلیلگران افغانستان نیز امیدوارند که با پیروزی حسن روحانی، روابط ایران با افغانستان بهبود یابد.
سید اسحاق گیلانی، نماینده ولایت پکتیا می‌گوید بهبود روابط افغانستان و ایران رابطه مستقیم به حل اختلافات ایران با غرب دارد.
یکی از نگرانی‌های مهم ایران این است که حضور نظامی امریکا در افغانستان می‌تواند برای ایران خطرساز باشد؛ اما آقای گیلانی می‌گوید افغانستان به هیچ صورت اجازه نمی‌دهد که از خاک این کشور علیه کشورهای همسایه استفاده شود.
گیلانی گفت: «آقای روحانی شخصی است معتدل و در بین ملت ایران با نفوذ. امیدوارم که آقای روحانی با همسایه‌های خود به خصوص افغانستان که ما مهاجر زیاد هم در آن کشور داریم، سیاست‌هایش قسمی باشد که برادروار زنده‌گی خود را پیش ببریم.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.