مجلس سنا: مشکل از وزارت مالیه است

گزارشگر:چهار شنبه 19 حمل 1394 - ۱۸ حمل ۱۳۹۴

در پی راه‌پیمایی و اعتصاب پیشه‌وران در خصوص افزایش مالیات برعایدات در کابل، سناتوران نیز از موجودیت فساد در وزارت مالیه انتقاد کردند.
سناتوران می‌گویند که قانون افزایش مالیات بر عایدات صراحت دارد و برای پیشه‌وران هیچ مشکلی را ایجاد نکرده است؛ اما به گفته آنان، همۀ مشکلات از هیات‌های وزارت مالیه است که برای جمع‌آوری عواید اقدام می‌کنند.
mnandegar-3زلمی زابلی عضو سنا گفت: « در قانون مالیات بر عایدات به صراحت آمده است: هرگاه متشبث در یک سال ۶۰ هزار عاید داشته باشد، از مالیات معاف است و هرگاه عواید دکاندار بیشتر از ۱۵۰ هزار باشد باید در هر ربع ۵۰۰ افغانی به دولت مالیه بدهد».
آقای زابلی افزود: هیات‌های جمع آوری عواید وزارت مالیه برای دکانداران و پیشه‌وران مشکل ایجاد می‌کنند و عواید آنان را خلاف واقعیت‌ها سالانه بالا می‌سنجند.
زابلی از این حالت فساد در وزارت مالیه به شدت انتقاد نموده و خاطرنشان کرد که ادامه این حالت تمام متشبثین را به اعتصاب عمومی در سطح کشور وا می‌دارد.
به گفته او، اگر حکومت می‌خواهد عواید دولت را بالا ببرد به این معنا نباید باشد که بالای دکاندار ظلم کند باید مالیات را از متشبثین بزرگ درست جمع آوری کند.
نثار حارث عضو دیگر مجلس سنا گفت: مجلس سنا باید مسوولان به ویژه وزیر وزارت مالیه را فرا بخواند تا او در مورد مبارزه با فساد اقدام کند در غیر آن، اعتصاب‌ها عمومی خواهد شد.
در همین حال، سناتوران از نوعیت تظاهرات روز دوشنبۀ پیشه‌وران نیز انتقاد کردند.
به گفته آنان، در تظاهرات روز گذشته برای شهروندان عادی کابل مشکلات زیادی ایجاد شده بود.
روز دوشنبه هزاران پیشه‌ور در اعتراض به افزایش مالیات بر عایدات، تظاهرات و اعتصاب عمومی کرده بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.