نامزدی که پس از مشورت با هزاران تن وارد میدان شد

- ۱۱ جدی ۱۳۹۷

ماندگار: از چند ماه به این‌سو که خبر از برگزاری انتخابات ریاستجمهوری در سال آینده مطرح شده است، برخی از چهره‌های دُرشت سیاسی افغانستان یا خبر از نامزدیشان در انتخابات داده اند و یا هم در حال رأی‌زنی و ملاقات با جریان‌ها و چهره‌های با نفوذ اند تا حمایت و همراهی آنان را با خود داشته باشند.

Untitled-3-Recovered
این ملاقات‌ها پس از نشر نخستینِ تقویم انتخابات ریاستجمهوری که ۳۱ حمل را روز برگزاری انتخابات ریاستجمهوری در نظر گرفته بود، شدت گرفت و نامزدانِ احتمالی در پی یارگیری و شکل دادن تکت‌های انتخاباتی برآمدند.
در این میان، احمدولی مسعود، رهبر جریان سیاسی آجندای ملی که چندی پیش از نامزدی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد نیز آرام ننشسته و در روزهای گذشته با چهره‌های بانفوذ و تأثیرگذار بر سیاست افغانستان دیدارهایی داشته است. آقای مسعود آنگونه که خودش در دیدارهای خصوصی و نیز در دیدارهای مردمی بیان داشته، دو سال پیش مشوره با مردم، جامعۀ مدنی و نخبه‌گان سیاسی را برای وارد شدن به میدان رقابت ریاست‌جمهوری آغاز کرده بود.
پیش از آنکه احمدولی مسعود رأی‌زنی برای وارد شدن به میدان انتخابات را آغاز کند، مصروفِ جریان سیاسی آجندای ملی بود. این جریان، بیش از ۱۰ سال است که در فضای سیاسی افغانستان فعالیت دارد و هرازگاهی طرح‌های مدون و مکتوب برای بیرون‌رفت از بحران‌های مختلف و متعدد افغانستان ارایه کرده است. از این میان، طرح «حکومت وحدت ملی» را پیش از رفتنِ افغانستان به بحران انتخاباتی سال ۱۳۹۳ پیشنهاد کرده بود، اما برخی چهره‌ها این طرح را روبرداشت کرده و به صورت ناقص و معیوب عملیاتی کردند. طرح حکومت وحدت ملی آنگونه که در طرح اصلی آن تسجیل است، عملیاتی نشد و تنها نام آن روی حکومت بیرون شده از دلِ بحرانِ انتخاباتی ۹۳ بالای حکومت توافقی گذاشته شد.
طرح دیگری که از دل سال‌ها فعالیت چهره‌ها و شخصیت‌های علمی و دانشگاهی جریان سیاسی آجندای ملی بیرون داده شده است، طرح «دولت وفاق ملی» است. همانگونه که در بالا ذکر شد، طرح دولت وفاق ملی، حاصلِ بیش از ده سال ریاضتِ جریان سیاسی آجندای ملی و تلاش‌های دوام‌دارِ بیش از دو سالِ نخبه‌گان دانشگاهی و علمی روی این طرح است. وفاق ملی طرح سیاسی و در عین حال، تیم سیاسی‌یی است که از سوی جریان آجندای ملی برای رفتن به سمت انتخابات و شکل دادن دولت وفاق ملی ارایه شده است تا جریان‌ها، احزاب، شخصیت‌ها و فعالان مستقل سیاسی بتوانند در محور برنامه‌ها و مفاهیم وفاق ملی، بستری وسیع برای عمل سیاسی در کشور داشته باشند تا از مجرای آن، تیم وفاق ملی را در فرایند انتخابات به سمتِ تشکیل دولت وحدت ملی پس از انتخابات شکل دهند.
دیدارهای رهبری وفاق ملی با سران سیاسی
و جهادی
به هررو، به سلسلۀ این دیدارهای، رهبری تیم وفاق ملی با شخصیت‌ها و نخبه‌گان سیاسی کشور، اخیراً احمدولی مسعود با استاد عبدرب الرسول سیاف و امیر اسماعیل خان از رهبران جهادی دیدار کرد. احمدولی مسعود در این دیدار گفته است که نقش «برجستۀ» استاد سیاف در جایگاه عالم دین، رهبر سیاسی، بزرگ ملی و سرمایۀ معنوی برای مردم افغانستان «فوق‌العاده ارزشمند» بوده و می‌باشد.
رهبر تیم وفاق ملی در صفحۀ رسمی فیسبوکش همچنان نوشته است که استاد سیاف از غنیمت کلان روزگارِ سخت افغانستان طی چهار دهۀ اخیر می‌باشند.
در عین حال، احمدولی مسعود با امیر اسماعیل خان، از فرماندهان جهادی حوزۀ غرب افغانستان و وزیر پیشین وزارت انرژی و آب نیز دیدار کرد. آقای مسعود در این دیدار روی مسایل مختلف از جمله موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری دیدار کرد. به دنبال این، رهبر تیم وفاق ملی با حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشن و رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین عمومی امنیت ملی نیز دیدار و روی مسایل چون صلح و انتخابات گفت‌وگو کردند.

نامزدِ تیم وفاق ملی در انتخابات ریاست‌جمهوری
این دیدارهای در حالی صورت می‌گیرد که احمدولی مسعود، رهبر جریان سیاسی آجندای ملی به تاریخ ۲۹ قوس در نشستی با حضور صدها تن، پیرامون «انتخابات و صلح» در هوتل انترکانتیننتال برگزار شده بود، اعلام کرد که از آدرس تیم وفاق ملی برای یک آیندۀ «بهتر با برنامه و طرحِ وفاق ملی» وارد میدان انتخابات می‌شود.
آقای مسعود بیان داشت که این تصمیم را پس از مشورت‌های فراوان با نخبه‌گان سیاسی، مردم، چهره‌های ملی و شخصیت‌های حوزۀ مقاومت همه‌گانی ساخته است.
تعویقِ انتخابات
با این حال، به تازه‌گی رهبری کمیسیون انتخابات، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را سه ماه به تأخیر انداخت. در جدول زمان‌بندی جدید انتخابات ریاست‌جمهوری، تاریخ ۲۹ سرطان، روز برگزاری انتخابات در نظر گرفته شده است. این کارِ کمیسیون انتخابات هرچند مشکلات قانونی نیز دارد و تصمیم آن گفته می‌شود زیر فشار حکومت گرفته شده، اما مشکلاتی را برای نامزدان انتخابات نیز به میان آورده است. حتا باورها این است که ارگ قصداً تأخیر سه ماه برای انتخابات را بر کمیسیون اعمال کرده است. استدلال این است که هدفِ تأخیر در برگزایر انتخابات آن است که در این مدت، هم یارگیری‌های تیم محمداشرف غنی که اعلام کرده بار دیگر نامزد انتخابات است، تکمیل شود و هم نامزدانی که نیتِ رقابت با تیم ارگ را دارند، هزینه‌های بیشتر برای کارزارهای شان بپردازند و تضعیف شوند.
استدلال این است که تیم ارگ با تکیه بر پشتوانۀ دولتی و با استفاده از منابع فراوان بیت‌المال، هرزمانی انتخابات برگزار شود، پول و امکانات در اختیار دارد، اما حریفان ارگ با تأخیر انتخابات، هزینه‌های شان هدر رود و نتوانند رقیبِ ارگ قرار گیرند. به هر رو، اما واقعیت این است که ارگ ریاست‌جمهوری پروسه‌های ملی را به بازی گرفته است. محمداشرف غنی هیچ باکی از ضایع شدن منابع دولتی که مالک اصلی آن مردم اند، ندارند. تیم حاکم در ارگ، پروسه‌های ملی و سرنوشت‌ساز برای آیندۀ سیاسی افغانستان را هم قمار می‌زند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.