وزیر خارجۀ هند: اطمینان دادند از نگرانی‎های ما چشم‎پوشی نکنند

- ۰۳ سرطان ۱۳۹۲

وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در سفری به هندوستان به این کشور وعده داد که به نگرانی‌های این کشور در گفت‌وگوهای صلح با طالبان احترام می‌گذارد و احیای نقش افراط گرایان القاعده در افغانستان را هرگز نمی‌پذیرد.
جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در زمانی به هندوستان سفر کرده است که طالبان به تاز‌ه‌گی دفتری برای گفت‌وگوهای صلح در دوحه، پایتخت قطر، افتتاح کرده اند.
هندوستان همواره از بازگشت طالبان در حکومت افغانستان ابراز نگرانی کرده و هشدار داده است که نباید میان «شورشیان خوب و بد»، تمایز قایل شد. هندوستان به این باور است که طالبان با بازگشت شان به قدرت، تامین کننده منافع رقیب دیرینه دهلی جدید، پاکستان خواهند بود.
جان کری در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای هندوستانی‌اش گفت: «ما با هندوستان و دیگران در منطقه از نزدیک مشوره می‌کنیم». او افزود که جیمز دوبینز، فرستاده ویژه امریکا برای افغانستان و پاکستان بعد از سفر به کابل از دهلی جدید نیز دیدار می‌کند.
کری گفت که طالبان به عنوان بخشی از هرگونه توافق در آینده افغانستان، رابطه خود را با القاعده قطع کرده، از خشونت بردارند و قانون اساسی افغانستان را که حقوق زنان و اقلیت ها را تضمین می‌کند، رعایت کنند.
کری گفت: «این چیزی است که قرار نیست تغییر کند». با وجود این، او گفت بهتر است که امکانات یک راه حل صلح آمیز در افغانستان جست‌وجو شود.
سلمان خورشید، وزیر خارجه هندوستان اعتماد خود به وزیر خارجه امریکا را در مورد توجه به نگرانی‌های هند ابراز داشت. او گفت: «آن‌ها اطمینان خواهند داد که از هیچ یک از نگرانی‌های ما چشم پوشی نمی‌شود».
وزیر خارجه هندوستان افزود: «فکر می‌کنم این (مذاکرات) یک آزمایش است که در یافتن یک الترناتیف برای صلح پایدار در افغانستان انجام شده است. کسی نمی‌تواند با آن مخالفت کند».
نخستین دیدار جان کری از هندوستان به عنوان وزیر خارجه و ملاقات‌اش با سلمان خورشید وزیر خارجه هندوستان، چند روز بعد از اقدام محتاطانه اما پرجنجال برای مذاکرات صلح با طالبان صورت می‌گیرد.
وزیر خارجه ایالات متحده امریکا گفت که کشورش در مورد مشکلات افغانستان «بسیار واقع بین» بوده و اعتراف نمود که رسیدن به یک راه حل نهایی شاید زمانی طولانی را در بر بگیرد.
کری گفت: «افغانستان نمی‌تواند بار دیگر پناهگاه امن برای تروریسم بین‌المللی گردد».
ایالات متحده امریکا و شرکایش در حال آماده‌گی خروج نیروهای نظامی‌شان در سال آینده به منظور پایان دادن به یک جنگ نامحبوب می‌باشند. واشنگتن به گفت‌وگو با طالبان روی آورده است که در هفته گذشته دفتری در قطر باز کردند.
اما کری که پیش از پرواز به هندوستان با رهبران قطر صحبت کرد، گفت که پس از آن که طالبان سمبول حکومت پیشین‌شان را به طور تحریک‌آمیز به نمایش قرار دادند، حتا او شاید از سلطنت قطر در خلیج تقاضا کند تا دفتر آن‌ها را ببندد.
هندوستان در صدر لیست کشورهای مورد ضربت رژیم طالبان قرار داشت. پاکستان، همسایۀ هندوستان و از لحاظ تاریخی رقیب این کشور، حامی بزرگ طالبان محسوب می‎شود. این کشور عمیقاً بر حمایت‌های هندوستان از حامد کرزی رییس‌جمهور افغانستان مشکوک بود.
کری از نقش هندوستان در افغانستان استقبال کرده و می‌گوید که این بزرگترین دموکراسی جهان باید در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴ به این کشور کمک کند. او افزود: «هندوستان شریک جهانی ما برای تلاش‌ها در جهت ایجاد دموکراسی‌های قوی تر در سرتاسر آسیای جنوبی است. این کشور همچنان در قسمت قواعد اداره کردن راه ها در سرتاسر آسیای جنوبی – مرکزی و شرقی و ایجاد یک قاره بسیار مرفه و صلح آمیز از قفقاز تا سواحل جاپان شریک ما می باشد».
اما کری که سفرش به اسلام آباد را برای تمرکز روی بحران سوریه به تعویق انداخته است، همچنان حمایت اش را از آشتی بین پاکستان و هندوستان ابراز داشته است. او از تقاضای نواز شریف نخست وزیر تازه انتخاب شده پاکستان برای تقویت هرچه بیشتر تجارت فزاینده اما هنوز بسیار کوچک بین این دو کشور ابراز داشت.
او گفت: «این امر می‌تواند آغاز دوران جدیدی در مناسبات هندوستان و پاکستان باشد که بر مبنای سود متقابل تجارتی و سرانجام اعتماد ایجاد می شود».
کری که قبلاً سناتور و نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا بوده است، برای مدت های طولانی در جهت بهبود روابط پرجنجال ایالات متحده امریکا با اسلام آباد کار کرده است و از حامیان پرداخت یک مجموعه کمک های مالی چندین میلیارد دالری به پاکستان بوده است تا حاکمیت ملکی در پاکستان تحکیم یابد.
منتقدان می‌گویند که در سال های اخیر مناسبات میان ایالات متحده امریکا و هندوستان دچار رکود گردیده است. بدین معنا که پس از بهبود یافتن دوری‌های دوران جنگ سرد، هیچ یک از جوانب به طور جدی برای یافتن راه های جدید تعاون و همکاری نمی کوشد.
سی . راجا موهان، یکی از نویسندگان روزنامه «اندین اکسپریس» روز دوشنبه نوشته است که کری و من موهان سنگه «روی این رکود غیرضروری» در مناسبات دو جانبه دو کشور بحث می‌کنند.
او نوشته است: «تلاش‌های اوباما برای روابط دوستانه با چین جهت ثبات بخشیدن به آسیا و و جستجوی کمک اردوی پاکستان برای خروج از افغانستان، موجب ابهام در مناسبات دو جانبه بین ایالات متحده امریکا و هندوستان شده است». به نوشته او، «نخستین کار از میان بردن بی اعتمادی سیاسی است که بین دهلی و واشنگتن در یک سسلسله مسایل دو جانبه، منطقه یی و جهانی تراکم نموده است».
تجارت ایالات متحده امریکا با هندوستان رسماً در جبهه مقدم مناسبات قرار دارد. این موجب می شود که کری مذاکرات دشواری را در مورد سیاست های هندوستان به شمول رد همکاری در قسمت دادخواست ادویه پتنت (تجارتی) در برابر ادویه جنریک (ادویه با ماده اصلی بدون ملاحظات تجارتی) برای فقرا می نماید.
کری نگرانی های اهل تجارت را بازتاب داد، اما گفت که هندوستان «یک شریک فوق العاده» است. او خواهان عصر جدیدی در همکاری ها به شمول مبارزه علیه تغییر اقلیم، یکی از موضوعات مورد علاقه اش شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.