سخنگوی وزارت دفاع: طالبان مناطق مرکزی را مورد توجه قرار داده اند

- ۰۶ سنبله ۱۳۹۱

در حالی که انتقادها از ناامنی راه‌های برخی مناطق افغانستان بالا گرفته، وزارت دفاع از بهبود امنیت بزرگ‌راه‌ها در پی عملیات «نوید» ارتش خبر داده است.
جنرال محمدظاهر عظیمی، سخنگوی این وزارت روز گذشته به بی‌بی‌سی گفت که عملیات «نوید» که شش ماه پیش از سوی ارتش آغاز شد، امنیت بسیاری از شاهراه‌ها و طرح های عمرانی بهبود یافته است.
هدف از اجرای عملیات نوید دور کردن نفرات مسلح وابسته به گروه طالبان از مناطق غیرنظامی، تامین امنیت بزرگ‌راه‌ها و شهرها و فراهم کردن زمینه اجرای پروژه‌های بازسازی در مناطق ناامن عنوان شده بود.
مطابق برنامه اعلام شده وزارت دفاع، این عملیات هجده ماه وقت می‌گیرد.
آقای عظیمی می‌گوید که اجرای این عملیات منجر به نابودی شماری از شورشیان و بهبود امنیت بزرگ‌راه‌ها و شهرها شده است.آقای عظمی گفت: «دو سال پیش هیچ کسی از راه زمینی به قندهار نمی‌رفت، همه مسیر مسدود بود؛ یا هیچ کسی از طریق زمینی از قندهار به هرات نمی‌رفت و هیچ کسی از مسیر اسفالت شده به ولایت فراه نمی‌رفت، صبر می‌کرد تا با یک کاروان نظامی برود، اما امروز با یک موتر یا یک موتورسیکلیت می‌رود.»
اما بسیاری از مسافران بزرگ‌ره‌هایی که پیش از این نسبتا آرام بود، می‌گویند که حالا این راهها ناامن شده است.
جاده‌هایی که کابل را با ولایت‌های بامیان، دایکندی و غور در مرکز افغانستان وصل می‌کنند، از جمله راه‌هایی هستند که در چند ماه اخیر ناامن شده‌اند.
در چند هفته اخیر از کشته شدن چندین غیرنظامی در این راه‌ها به دست شورشیان گزارش شده و تا حال دو بار صدها نفر در کابل و بامیان در اعتراض به ناامنی این راه‌ها اقدام به تظاهرات کرده‌اند.
وزارت دفاع می‌پذیرد که شورشیان حالا توجه خود را بر جاده‌های مناطق مرکزی کشور متمرکز کرده و تلاش دارند که این راهها را ناامن کنند.
آقای عظیمی اما می‌گوید به دلیل این که نیروهای امنیتی توجه خود را به «مناطق اصلی» متمرکز کرده اند و شورشیان با استفاده از فرصت، مناطق مرکزی را مورد توجه قرار داده اند.
سخنگوی این وزارت می‌گوید که دستیابی به هدف تامین امنیت همه بزرگ‌راه‌های کشور نیاز به زمان طولانی دارد.
او تاکید می‌کند که دولت باید در کنار بهبود امنیت در بزرگ‌راه‌ها، به توسعه اقتصادی، کاهش بیکاری، تامین خدمات اجتماعی و اجرای طرحهای عمرانی در این مناطق آغاز کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.