فرستاده ویژۀ امریکا در کابل: از کار قطر عصبانی هستیم

- ۰۴ سرطان ۱۳۹۲

فرستاده امریکا به افغانستان، اظهار داشت: واشنگتن از چه‌گونه‌گی گشایش دفتر طالبان در کشور قطر عصبانی شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که گشایش دفتر طالبان افغانستان در کشور قطر به عنوان نخستین اقدام برای رسیدن به توافق صلح در افغانستان انجام شد.
حامد کرزی، رییس ‌جمهوری افغانستان نیز واکنشی انتقادی نسبت به گشایش این دفتر نشان داد.
گشایش این دفتر به نوعی آغاز دولت در تبعید طالبان زیر پرچم سفید این گروه افراطگر تلقی می‌شد که از نام رسمی حکومت طالبان تا پیش از سال ۲۰۰۱ یعنی امارت اسلامی افغانستان برای آن استفاده شده بود.
پرچم و نام به کار رفته برای دفتر طالبان تمرکز یک قائله دیپلماتیک بود که باعث از مسیر خارج شدن مراحل نخست تلاش‌ها برای آغاز مذاکرات صلح افغانستان شد.
جیمز دابینز، فرستاده ‌امریکا به افغانستان خطاب به خبرنگاران در شهر کابل گفت: ما با دولت قطر تماس گرفتیم و اعتراض کرده و از آنها خواستیم اقدامات جبرانی انجام دهند و آنها این کار را انجام دادند.
وی افزود: ما خودمان نیز عصبانی بودیم زیرا این اقدام بر خلاف تضمین‌های بود که به ما داده شد بود و همینطور بر خلاف تضمین‌هایی بود که ما خود داده بودیم. ما عقیده داشتیم واکنش دولت افغانستان کاملاً قابل پیش‌بینی و کاملاً توجیه بود.
دابینز تصریح کرد: استفاده از عنوان امارت اسلامی افغانستان و نهادها و علامت‌ها و اسامی به کار برده شده مقایر با تمهیداتی بود که در نظر گرفته شده بود.
جیمز دابینز، نماینده ویژه امریکا در افغانستان و پاکستان پس از آن با خبرنگاران در پایتخت افغانستان گفت‌وگو کرد که نشستی را با حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان داشت و این نشست را «مثبت و امیدوار کننده» توصیف کرد.
دولت افغانستان که تاکید داشته همچنان متعهد به فرآیند صلح است، عنوان کرده که دفتر طالبان در قطر باید تنها به منظور مذاکرات مستقیم با مذاکره‌کنندگان منصوب شده از سوی کرزی استفاده شود.
این در حالی است که پرچم و علامت بحث‌برانگیز این دفتر اکنون بر چیده شده است.

دفتر حامد کرزی پس از نشست دابینز در بیانیه‌یی گفت: حامد کرزی بار دیگر تاکید دارد که افغانستان خواهان فرآیند صلحی است که کاملا در مالکیت افغان‌ها بوده و توسط آنها رهبری شود.
حامد کرزی به دنبال عصبانیت از اینکه به طالبان اجازه داده شده تا دست به چنین اقدام تبلیغاتی بزند، مذاکرات امریکا و افغانستان بر سر توافق امنیتی که اجازه به حضور سربازان امریکایی پس از سال ۲۰۱۴ بدهد، قطع کرد.
دابینز تاکید کرد که با کرزی بر سر توافق امنیتی دوجانبه و اینکه چه زمان ممکن است مذاکرات مجددا آغاز شود، بحث نکرده است.
دابینز گفت: مناقشه قطر ترکیبی از سوءتفاهم‌ها و تمایل طرف طالبان به منظور دستیابی به یک پیشرفت تبلیغاتی بود و به نظر می‌رسد که آنها فراتر از توافق‌ها عمل کرده‌اند.
افغانستان تاکنون از فرستادن نماینده به قطر خودداری کرده اما فشارها به منظور دستیابی به آتش‌بس در توافق صلح پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افغانستان و خروج ناتو در سال ۲۰۱۴ از این کشور افزایش پیدا کرده است.
اسماعیل قاسم یار، یک عضو شورای عالی صلح می‌گوید: پس از این نشست‌ها با دابینز اطلاعات ما کامل شده و ما می‌توانیم در خصوص اینکه هیات نماینده‌گی خود را به قطر بفرستیم، تصمیم بگیریم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.