دفتر بازرسی ویژۀ امریکا: ارتش افغانستان آماده استفاده از تجهیزات مدرن نیست

- ۰۷ سرطان ۱۳۹۲

یک نهاد نظارتی بر تصمیمات دولت امریکا در گزارشی هشدار داد، پنتاگون برای خرید بالگردهای ساخت روسیه و دیگر تجهیزات برای نیروی هوایی افغانستان مبالغ هنگفتی هزینه می‌کند، ولی این تجهیزات با امکانات و شرایط ارتش افغانستان همخوانی ندارند و قابل بهره‌برداری نخواهند بود.
دفتر کل بازرسی ویژه بازسازی افغانستان، روز جمعه با انتشار گزارشی اعلام کرد، وجود این نقایص و مشکلات به این معناست که بالگردها و هواپیماهای ثابت‌بال ساخت روسیه که برای نیروی هوایی افغانستان خریداری می‌شود، به جای بهره برداری در عملیات مهم و حیاتی در این کشور جنگ زده، بدون استفاده بر روی باند فرودگاه‌های نظامی باقی خواهند ماند و بدین ترتیب هزینه‌های پنتاگون بر باد خواهد رفت.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، در این گزارش تأکید شده بهتر است برنامۀ خرید این تجهیزات تا زمانی که ارتش ظرفیت و توانایی لازم را برای استفاده از آن‌ها به دست بیاورد، به تعویق بیفتد.
مقامات کنگره امریکا نیز با برنامه خرید بالگردهای ام آی – ۱۷ از شرکت روسوبورونکسپورت، صادر کننده دولتی تسلیحات ساخت روسیه که بزرگترین تامین‌کننده سلاح برای ارتش سوریه نیز محسوب می‌شود، به شدت مخالف هستند .
پنتاگون پیشتر روز ۱۷ جون از ارایه سفارش خرید سی فروند بالگرد روسی به ارزش ۵۵۴ میلیون دالر برای یگان ماموریت ویژه ارتش افغانستان خبر داده بودند. سخنگوی وزارت دفاع امریکا نیز خرید این بالگردهای چند منظوره را که برای پرواز در ارتفاعات بالا طراحی شده اند، ضروری توصیف کرده بود.
افزون برآن پنتاگون مبلغ ۲۱۸ میلیون دالر برای خرید ۱۸ فروند هواپیمای باری پی سی – ۱۲ از شرکت سیرا نوادا اختصاص داده است .
با این همه در گزارش دفتر بازرسی کل ویژه امریکا آمده است خرید این تجهیزات باید تا زمان حل مشکل عضوگیری و آموزش این یگان ویژه به تعلیق در بیاید. این یگان باید تا اواسط سال ۲۰۱۵ بیش از ۸۰۰ پرسنل داشته باشد ولی تا اواخر جولای فقط ۱۸۰ عضو داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.