رییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح: ظلم و بی‌عدالتی انگیزۀ اصلی شورشگری است

- ۱۵ سرطان ۱۳۹۲

یک مقام شورای عالی صلح در همایشی زیر عنوان کنفرانس ملی استراتیژی صلح اجتماعی در کابل گفت که ۷۵ درصد مخالفان مسلح که تا اکنون با او صحبت کرده اند، دلیل بغاوت خود را بی‌عدالتی و ظلم نظام عنوان کرده‌اند.
معصوم ستانکزی، رییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح افغانستان گفت که نظام کنونی افغانستان نتوانسته است که از فرصت‌ها و زمینه‌هایی که برای متحد ساختن ملت میسر بود، استفادۀ بهینه بکند.
به گفتۀ این مقام شورای عالی صلح، تصور اینکه ما حق به جانب هستیم و جانب دیگر که شکست خورده است باید، زندانی شود، به غل و زنجیر بسته شود و حتی کشته شود، خود زمینه را برای تشدد وخشونت بیشتر و در نهایت مداخلۀ همسایه‌ها در امور افغانستان مساعد ساخت.
آقای ستانکزی گفت که صلح ضرورت افغانستان است و برای تأمین صلح پایدار باید فرهنگ تحمل و همدیگر پذیری را در خود پیدا بکنیم و رشد بدهیم. او افزود که برای تامین صلح پایدار باید با بی‌عدالتی مبارزه کرد.
رئیس دبیرخانۀ شورای عالی صلح می‌گوید که از صلح، نه به عنوان یک وسیله معامله بلکه به حیث یک روندِ فراگیر ملی که همۀ افغان‌ها در آن شرکت کرده بتوانند، استفاده شود.
ستانکزی می‌گوید که در پروسۀ صلح به نظریات طالبان توجه نشده و این امر سبب ادامۀ جنگ و مخالفت‌ها شده است.
رییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح همچنان گفت که برای پایان بخشیدن به خشونت‌های جاری در کشور، نیاز است تا نظریات و مشکلات مخالفین مسلح هم شنیده شود.
او افزود که طی سال‌های گذشته از فرصت‌های مناسب به هدف ایجاد اتحاد ملی و ختم بی‌عدالتی‌ها استفاده موثر نشده است.
در این حال، عزیز رفیعی، یک تن از سازماندهنده‌گان این نشست و عضو جامعۀ مدنی افغانستان می‌گوید که مشارکت مردم و تصمیم‌گیری خود مردم، برای آینده افغانستان و تامین عدالت اجتماعی ضروری است.
شکریه بارکزی، عضو مجلس نماینده‎گان افغانستان ضمن انتقاد از کارکرد شورای عالی صلح گفت که در سه سال گذشته به هر اندازه‌یی که شورای عالی صلح به نام‌های مختلف پول توزیع می‌کند، به همان اندازه به تقویت شماری از مخالفان مسلح، تفنگ‌سالاران و فرماندهان محلی و بی‌اعتبار شدن شورای عالی صلح افزوده شده است.
خانم بارکزی می‌گوید که روند صلح افغانستان بیشتر به یک پروژۀ سیاسی – اقتصادی مبدل شده است، تا اینکه یک پروسۀ ملی دستیابی به صلح و حقیقت یاب باشد.
شورای عالی صلح افغانستان سه سال پیش به هدف مذاکره با مخالفان مسلح حکومت افغانستان ایجاد شد، اما نگرانی‌هایی در مورد کارکرد ها و پیروزی این شورا وجود دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.