۹ باور نادرست پزشکیِ شایع میان مردم

- ۰۲ سرطان ۱۳۹۲

بخش دوم و پایانی
۴ـ ما فقط از ۱۰ درصد مغز خود استفاده می‌کنیم.
از سال ۱۹۰۷ تا به حال سخن‌رانان انگیزشی و گروه‌های خودیاری از این نکته برای تشویق مردم به استفاده از قابلیت‌های خود استفاده می‌کردند. اما هیچ‌یک از این افراد نمی‌توانستند ادعای خود را از نظر علمی نیز ثابت کنند. امروز می‌توان با استفاده از دستگاه‌های تصویربرداری پیشرفته، به هر قسمت از مغز که بخواهیم نگاه کنیم و در هر زمان که می‌خواهیم مقدار فعالیت مغز را بررسی کرده و به این باور بخندیم. اما این‌که چرا این باور نادرست هنوز بین مردم وجود دارد، شاید بدان دلیل باشد که از آن خوش‌مان می‌آید. احتمالاً می‌خواهیم فکر کنیم که از همه قدرت‌مان استفاده نکرده‌ایم.
۵ـ اگر دچار صدمه‌یی شدید که موجب بیهوشی شد، باید سعی کنید بیدار بمانید.
این صدمات و غش کردن‌ها بسیار اتفاق می‌افتد و با این‌که همیشه نیاز به توجه پزشکی برای آن است، معمولاً چندان جدی و خطرناک نیستند. هشدار برای بیدار ماندن بعد از بیهوشی و غش معمولاً از یک سوءتعبیر درمورد یک نوع آسیب‌ خاص به سر ناشی می‌شود ـ نوعی که موجب خون‌ریزی مغزی می‌شود ـ که موجب کُما یا بدتر از آن می‌شود. اما این اتفاق بسیار نادر است و درمورد افرادی که دچار بیهوشی‌های معمولی می‌شوند، صدق نمی‌کند. اگر توسط پزشک معاینه شدید و نظر او این بود که دچار یک بیهوشی یا غش عادی و خفیف بوده‌اید، نیازی به نگرانی نیست.
۶ـ ساجق تا ۷ سال در معده‌ می‌ماند.
با این‌که درست است که بسیاری ترکیبات موجود در ساجق مثل الاستومرها، رزین و موم قابل‌هضم نیستند، اما این به آن معنا نیست که تا آخر عمر در شکم‌تان می‌ماند. بیش‌تر آن‌چه می‌خوریم ـ حتا چیزهایی که توصیه می‌شود مصرف کنیم مثل فیبر ـ قابل‌هضم نیستند. اما دستگاه گوارش یک ماشین ارگانیک قوی است که هر چیزی که قادر به جذب آن نباشد، رد می‌کند. با وجود چسپنده‌گی ساجق، این ماده مستقیم از دستگاه گوارش‌تان رد شده از بدن‌تان دفع می‌شود.
۷ـ مطالعه در تاریکی یا بیش از اندازه نزدیک نشستن به تلویزیون، بینایی‌تان را ضعیف می‌کند.
نور کم یا زیاد، خیره شدن به تلویزیون از فاصله نزدیک بی‌شک باعث می‌شود جشمان‌تان بیشتر کار کرده و اذیت شود، اما هیچ سند و مدرکی ثابت نمی‌کند که این کارها می‌تواند تخریب طولانی‌مدت برای چشمان‌تان ایجاد کند. باور نادرست درمورد تلویزیون از دهه شصت شروع شد و در آن زمان ممکن است درست بوده باشد. برخی از تلویزیون‌‌های رنگی در آن زمان تشعشعات زیادی ساتع کرده که می‌توانست موجب آسیب رسیدن به چشم شود، اما این مشکل دیرزمانی است برطرف شده و تلویزیون‌ها و مانتیورهای امروزی تقریباً بی‌خطر اند. اگر تمایل دارید برای تماشای تلویزون خیلی نزدیک به صفحه نمایش بنشینید، ممکن است لازم باشد برای تشخیص نزدیک‌بینی چشم‌های‌تان نزد ‌پزشک بروید، اما نزدیک تلویزیون نشستن شما را عینکی نمی‌کند.
۸ـ باید در روز حداقل ۸ گیلاس آب بنوشید.
به طور کلی، بدن ما معمولاً کم‌آب نیست و به خوبی می‌تواند سطح آب داخل خود را تنظیم کند. باور ۸ گیلاس آب در روز از سال ۱۹۴۵ شروع شد که هیأت تغذیه شورای ملی تحقیقات امریکا عنوان کرد افراد بزرگ‌سال باید در روز دو و نیم لیتر آب مصرف کنند (تقریباً برابر با ۸ گیلاس). البته رسانه‌ها فقط به گزارش همین جمله اکتفا کردند، اما این هیأت در ادامه توضیح می‌دهد که بیشتر این دو و نیم لیتر از مواد غذایی تامین می‌شود. این توصیه باید به این شکل تغییر کند: حدود هشت گیلاس آب در روز بخورید یا بیاشامید.
۹ـ تا یک ساعت قبل از شنا کردن نباید غذا بخورید.
این باور نادرست احتمالاً بسیاری از بعدازظهرهای تابستانِ شما را خراب کرده است. اما واقعیت این است که هیچ دلیلی ندارد که بعد از غذا خوردن شنا نکنید. درست است که هر نوع فعالیت شدید بعد از غذا خوردن می‌تواند ایجاد ناراحتی کند (با این‌که خطرناک نیست)، اما برای اکثر ما جای نگرانی وجود ندارد. زیرا دل‌درد هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد، چه غذا خورده باشید و چه نخورده باشید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.