نماینده‎گان مجلس به نقل از سپنتا: چیزی به نام پروسۀ صلح وجود ندارد

- ۱۵ سرطان ۱۳۹۲

مجلس نماینده‎گان وزیر خارجه، مشاور امنیت ملی و رییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح را برای ارایه توضیحات در رابطه به تلاش‌های صلح به نشست عمومی روز شنبه فرا خواند.
مقام‌های شورای عالی صلح می‌گویند که تلاش‌های صلح در موقعیت حساس قرار دارد و نمی‌خواهند در ارتباط به آن در حضور رسانه‌ها حرف بزنند..
معصوم ستانکزی گفت که برای ارایۀ معلومات بیشتر در ارتباط به پروسه صلح باید جلسه سری شود.
او گفت: در مورد پروسه صلح دو بخش صحبت دارم: یک بخش آن اگر می‌خواهید به تفصیل برویم، پس باید جلسه سری باشد و اگر چیزهایی که در مطبوعات جریان دارد، بالای آن بحث بکنیم، این  مساله را همه شنیده اید، پروسۀ صلح حساسیت‌هایی دارد، هر حرفی که زده می‌شود تاثیر آن بالای اجتماع هم است و بالای جانب مقابل هم.»
بیان این مساله پس از لحظه‌یی خشم برخی از وکلا را برانگیخته و آنان به رسم اعتراض جلسه را ترک گفته تاکید کردند که مسایل صلح نباید از مردم پنهان نگهداشته شود.
از چندی به این طرف بحث روی تلاش‌های صلح و ایجاد دفتر طالبان برای گفت‌وگوهای صلح سر زبان‌ها است و بیشتر مقام‌های حکومت روی این مساله حرف می‌زنند.
مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند هر زمانی که این گروه برای انجام مذاکرات با شورای عالی صلح حاضر شوند، هیات شورای عالی صلح را با یک اجندای قوی به قطر می‌فرستد.
اما پس از پایان جلسۀ سری روز شنبه، تعدادی از اعضای مجلس نماینده‎گان از حکومت به خصوص شورای عالی صلح به شدت انتقاد کرده گفتند که حکومت تا اکنون اجندای مشخص را برای گفت‌وگوهای صلح تهیه نکرده است.
داکترنقیب الله فایق یکی از این وکلا گفت: «رییس دارالانشای شورای عالی صلح چیزی برای گفتن نداشت، چیزی را که اسرار داشت این بود که جانب حکومت با تعدادی از طالبان به گونۀ مخفی در تماس است که از طیب آغا نام برد، اما داکتر سپنتا با جرأت به نماینده‌ها گفت که در افغانستان چیزی بنام روند صلح اصلاً وجود ندارد.»
آقای فایق به نقل از مشاور شورای امنیت ملی گفت: برخی افراد به اساس شناخت‌های قومی‌شان با حکومت در تماس هستند.
شورای عالی صلح افغانستان حدود چهار سال پیش به هدف پیش‌برد گفت‌وگوهای صلح با مخالفان مسلح و ختم جنگ چندین ساله ایجاد گردیده است.
در این حال برخی از اعضای مجلس نماینده‎گان می‌گویند که کار کردهای چهار ساله شورای عالی صلح موثر نبوده و باید این شورا لغو شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.