انتقاد تند مجلس سنا از تناقض‌گویی‎های مقام‎های حکومتی

- ۱۶ سرطان ۱۳۹۲

مجلس سنا از دو رنگی اظهارات مقام‌های حکومتی در ارتباط به پروسۀ صلح انتقاد کرده است.
در پی اظهارات ضد و نقیض مقام‌های حکومت افغانستان در ارتباط به پروسۀ صلح، مجلس سنا فیصله کرد تا مشاور امنیت ملی و مسوولان شورای عالی صلح به هدف ارایۀ وضاحت به کمیسیون امور بین‌المللی و امنیت داخلی این مجلس حاضر شوند.
شماری از سناتوران روز یکشنبه در نشست عمومی مجلس سنا گفته‌اند که موقف و پالیسی حکومت در ارتباط به مذاکرات صلح با طالبان روشن نیست.
روز شنبه رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی ریاست‎جمهوری در نشست سریی در مجلس نماینده‎گان گفته است که چیزی به نام پروسۀ صلح وجود ندارد.
مشاور امنیت ملی ریاست‎جمهوری افغانستان پیش از این گفته بود که پروسۀ صلح با عریضه‎نویسی، تزرع و از موضع ضعیف به جایی نخواهد رسید.
محمد علم ایزدیار معاون مجلس سنا که ریاست این نشست را بر عهده داشت، گفت:
«چیزی که ما در طول ۱۱ سال گذشته تجربه داریم او ضد و نقیض‌گویی در دولت ما بوده است.
یک مسوول محترم یک چیز می‌گوید، اما مسوول دیگر در برابر آن موقف مخالف می‌گیرد.
به کمیسیون روابط بین المللی و امنیت داخلی وظیفه داده شود آنان را استجواب کرده و بپرسند که چرا سخنان ضد و نقیض می‌گویند.»
مولوی عبدالواهاب عرفان یکی ازسناتوران در نشست روز گذشته گفت: «زمانی که این حرف از زبان رییس شورای امنیت بیرون می‌شود، معنی آن این است که آن‌ها در طول شش و هفت سال گذشته مردم افغانستان را فریب دادند. جناب رییس جمهور هر بار از موضوع صلح بسیار با شدت و قوت صحبت می‌کند، اما امروز مشاور امنیت ملی وی، این را اینکار می‌کند.»
تلاش‌های صلح و چگونگی مذاکرات با گروه طالبان در دفتر این گروه در قطر یکی از بحث‌های داغ و جنجال بر انگیز بسیاری از نشست‌های این روزها را تشکیل می‌دهد.
پس از گشایش دفتر طالبان در ۲۸ جوزای ماه گذشته در دوحه، کابل و برخی از ولایات کشور شاهد چندین نشست در ارتباط به چگونگی مذاکره با طالبان بوده است.
حکومت افغانستان به خاطر گذاشتن نام امارت اسلامی بالای این دفتر و بر افراشتن بیرق سفید در این دفتر به شدت انتقاد کرده و فرستادن هیات حکومتی را برای گفتگو های صلح با طالبان تحریم کرده است.
حتی رییس جمهور کرزی مذاکرات دور چهارم روی قرارداد دو جانبه امنیتی افغانستان و ایالات متحده امریکا را به حالت تعلیق در آورده است.
تا کنون معلوم نیست که چه زمانی هیات شورای عالی صلح برای انجام گفتگو های صلح با طالبان به قطر سفر می کند و مذاکرات دور چهارم قرار داد امنیتی با امریکا از سر گرفته خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.