وزارت اقتصاد: ۱۲ درصد کمک‌ها از سوی دولت مصرف شده است

- ۱۶ سرطان ۱۳۹۲

وزارت اقتصاد گفته است که برای موثریت مصارف کمک‌های جامعه جهانی تلاش کرده‌اند که میزان هماهنگی میان سازمان‌های غیر دولتی و نهادهای دولتی را با وارد کردن فشار به سازمان‌های غیردولتی، تقویت کند.
عبدالهادی ارغندیوال، وزیر اقتصاد گفت: «حالا ما با دقت مدارک [نهادهای غیردولتی] را بررسی می‌کنیم، مشکلات موجود را خواهیم یافت و پس از این به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم که کارهای نادرست که تاحالا در این کشور انجام شده است را تکرار کند.»
آقای ارغندیوال در اجلاسی که زیر عنوان «موثریت کمک‌ها، تقویت هماهنگی و همکاری بین نهادهای دولتی و غیردولتی» در کابل برگزار شده بود همچنان گفت که در سال‌های گذشته سازمان های غیردولتی، پول‌ها را مطابق برنامه‌ها و اولویت‌های دولت افغانستان مصرف نکرده اند.
به باور او در ده سال گذشته تنها ۱۲ درصد از پول‌هایی که جامعه جهانی به افغانستان کمک کرده، از طریق نهادهای دولت افغانستان مصرف شده اما ۸۲ درصد این کمک‌ها توسط سازمان‌های غیردولتی به مصرف رسید و کار آنطوری که باید، انجام نشده است.
دولت افغانستان پیوسته از سوی مخالفان سیاسی‌اش در چگونگی مدیریت کمک‌های خارجی و مصرف درست پول‌های جامعه جهانی سخت انتقاد شده است.
هرچند نهادهای بین المللی و سازمان های کمک‌کننده هم، بارها حکومت افغانستان را در مصرف کمک‌ها کم ظرفیت عنوان کرده اند اما حالا وزارت اقتصاد دلیل مصرف «نادرست» پول‌ها را در پروژه‌‎های «کوتاه مدت و بی‌اثری» می‌داند که از سوی کارگزاران غیردولتی اجرا شده است.
در افغانستان در حال حاضر، دو هزار سازمان غیردولتی داخلی و ۳۰۰ سازمان غیردولتی خارجی فعالیت دارند.
مقابله با بحران های احتمالی
این اجلاس برای آماده‌گی‌های دولت افغانستان به آنچه وزارت اقتصاد «مقابله با بحران های احتمالی سال ۲۰۱۴» عنوان می‌کند، با اشتراک نماینده‌های نهادهای غیردولتی و مسئولان حکومت افغانستان برگزار شده بود.
وزیر اقتصاد افغانستان در این اجلاس همچنین گفت که هرچند دولت افغانستان از آینده نگرانی ندارد اما برای جلوگیری از بروز بحران‌های احتمالی تا خروج نظامیان بین المللی از کشور، برنامه‌هایی را روی دست گرفته که تلاش برای فعالیت مثمر نهادهای غیردولتی جز این برنامه‌ها است.
وزارت اقتصاد افغانستان گفته است که برای فراهم آوری زمینه اشتغال به افغان‌ها، به سازمان های غیردولتی فشار وارد کرده اند تا در بخش‌هایی که متخصصان افغان در دسترس است، به جای شهروندان خارجی، کارمندان افغان را استخدام کنند.
افت بازار کار از نگرانی‌هایی به شمار می‌رود که از حالا بسیاری از افغان‌ها را نسبت به آینده و سال ۲۰۱۴ میلادی، که احتمالا به کاهش کمک‌های بین‌المللی منتج خواهد شد، نگران کرده است.
در بیستم جولای سال ۲۰۱۱، دولت افغانستان و نماینده‌گان نزدیک به هفتاد کشور و سازمان بین‌المللی برای بحث در مورد چگونگی موثریت در مصارف کمک‌های خارجی اجلاس بین المللی کابل را برگزار کردند.
در این اجلاس بین‌المللی کابل توافق صورت گرفت که از میان کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان، پنجاه درصد آن توسط دولت افغانستان به مصرف برسد و از میان بقیه پنجاه درصد که توسط سازمان های غیردولتی مصرف می شود، ۸۰ درصد آن مطابق اولویت‌های دولت افغانستان باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.