رییس ادارۀ آیسا: دو تیم حکومت وحدت ملی یکی نشد

گزارشگر:یک شنبه 11 دلو 1394 - ۱۰ دلو ۱۳۹۴

رییس اداره حمایت از سرمایه‌گذاری افغانستان، آیسا، می‌گوید که میزان سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۵ در این کشور، ۵۹۰ میلیون دالر ثبت شده که نسبت به سال گذشته، ۳۰ درصد کاهش یافته‌ است.
قربان حقجو، رییس این اداره، روز شنبه، ۱۰ دلو در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که این رقم در سال گذشته میلادی ۸۶۰ میلیون دالر بود.
mandegar-3رییس ادارۀ حمایت از سرمایه‌گذاری با توجه به مشکلات کنونی در دولت افغانستان همچنان گفته که دوتیم شامل در حکومت وحدت ملی، پس از یک‌سال و چند ماه کار مشترک تا اکنون یک تیم نشده‌اند.
به گفتۀ آقای حقجو آمار ثبت شده در این اداره نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۱ تاکنون میزان سرمایه‌گذاری در افغانستان سیر نزولی داشته‌ است.
او هشدار داد که اگر دولت به چالش‌های موجود در راه بهبود روند سرمایه‌گذاری توجه نکند، افغانستان شاهد فرار سرمایه اقتصادی و انسانی از این کشور خواهد بود و ممکن است با یک بحران اقتصادی مواجه شود.
آقای حقجو مهمترین چالش‌ها فرا روی بخش خصوصی در افغانستان را نبود دیدگاه، استراتژی و راهکارهای مشخص بخش دولتی برای حمایت از سرمایه‌گذاری و عدم هماهنگی مطلوب میان دولت و بخش خصوصی در زمینه تدوین و اجرای قوانین عنوان کرد.
به گفته رییس آیسا مشکلات امنیتی و ادامه جنگ در افغانستان سبب شده تا سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در کشور ترس داشته باشند.
در گذشته مواردی از ربودن تاجران و سرمایه‌گذاران افغان و اعضای خانواده آنها با هدف گرفتن پول در افغانستان اتفاق افتاده است.
روز گذشته نیز اداره بازرسی آمریکا برای بازسازی افغانستان در گزارشی ناامنی و ادامه روند خروج مردم و سرمایه از این کشور را از چالش‌های عمده‌یی دانسته بود که سبب شده وضعیت اقتصاد افغانستان همچنان شکننده باقی بماند.
آقای حقجو، فساد اداری و مالی در نهادهای دولتی مانند گمرک‌ها، نبود زیرساخت‌هایی چون جاده، راه‌آهن و پارک‌های صنعتی، پیچیده‌گی سیستم مالیاتی، روند طولانی صدور جواز تجاری و عدم دسترسی به قرضه‌های درازمدت را از مشکلات دیگری دانست که سرمایه‌گذاران در افغانستان با آنها روبرو هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.