استقبال از شکایت افغانستان بر ضد پاکستان به سازمان ملل

گزارشگر:یک شنبه 22 حوت 1395 - ۲۱ حوت ۱۳۹۵

نماینده‌گان مجلس می‌گویند که شکایت از تخطی‌های مرزی پاکستان به شورای امنیت سازمان ملل متحد یک اقدام نیک است و امیدوار هستند که نتیجه بدهد.
در پی شکایت رسمی دولت افغانستان از تخطی‌های مرزی پاکستان به سازمان ملل متحد، نماینده‌گان مجلس می‌گویند که امیدوار اند، این شکایت mandegar-3نتیجه‎یی در توقف تخطی‌های مرزی پاکستان داشته باشد.
محمود صیقل، نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل روز جمعه در نشست شورای امنیت این سازمان، شکایت نامه‌یی را به دبیر کل سازمان ملل سپرد.
به گزارش جمهور، دولت افغانستان در این شکایت نامه گفته است که از ماه جنوری سال ۲۰۱۷ تاهنوز نظامیان پاکستانی حد اقل ۵۹ مورد قلمرو افغانستان را نقض کرده و این نقض شامل نقض حریم هوایی، شلیک بیشتر از ۱۳۷۵ توپ از خاک پاکستان به افغانستان و انجام حملات انتحاری و تروریستی که از خاک پاکستان سازمان دهی شده در داخل افغانستان انجام شده است.
فکوری بهشتی عضو مجلس گفت: “سازمان ملل به وضعیت افغانستان اشراف دارد؛ درج شکایت از مجرای دیپلماتیک به سازمان ملل یک امر پذیرفتنی است”.
آقای بهشتی افزود، افغانستان هم اکنون میدان رقابت های امریکا، روسیه و کشورهای منطقه شده است و اگر درست مدیریت نشود به سوریه دوم تبدیل خواهد شد.
به گفته وی، اقدام دولت افغانستان از مجاری حقوق بین المللی مناسب است؛ ولی نمی تواند شورای امنیت سازمان ملل را وادار کند که برعلیه کشورهای منطقه یا کشورهای بزرگ جهانی در مورد افغانستان مصوبه صادر کند زیرا همین کشورها بودجه سازمان ملل را تامین می کنند.
فوزیه کوفی دیگر عضو مجلس نیز گفت: “برای اولین بار است که دولت افغانستان بابت تخطی‌های مرزی پاکستان شکایت نامه رسمی در سازمان ملل درج می‌کند و این یک اقدام نیک است”.
خانم کوفی افزود، این شکایت نامه تلاشی است تا دولت افغانستان برای مدیریت مرزهایش با پاکستان، از شورای امنیت سازمان ملل طلب همکاری کند.
او ابراز امیدواری کرد که شکایت رسمی افغانستان بابت تخطی های مرزی پاکستان به سازمان ملل نتیجه دهد و پاکستان مجبور شود تخلفات مرزی اش را پایان دهد.
این اولین باری است که دولت افغانستان رسماً بابت تخطی های مرزی پاکستان، به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت می کند.
پیش از این، با وجود تقاضاهای مکرر سیاست مداران و اعضای مجلس، دولت افغانستان از تخطی های مرزی پاکستان به سازمان ملل شکایت نکرده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.