نمایندۀ ویژۀ امریکا: برخلاف عراقی‌ها، افغان‎ها می‎خواهند در کشورشان بمانیم

- ۲۲ سرطان ۱۳۹۲

نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا در افغانستان و پاکستان اعلام کرد، بیشتر افغان‌ها تمایل دارند که امریکا در کشورشان بماند.
به گزارش شبکۀ ان.بی سی نیوز، جیمز دابینز، دیپلمات ارشد و نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا در افغانستان و پاکستان در کنگره امریکا اعلام کرد، واشنگتن به افغان‌ها تعهد داده که برخی از نیروهای امریکایی پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان باقی بمانند.
برنامه کنونی در صورت تمایل کابل این است که نیروهای ضربت امریکا تا پایان سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج شوند و تنها نیروهای مشاوره‌یی در این کشور بمانند.
این در حالی است که کاخ سفید طی چند روز اخیر اعلام کرد، «گزینه صفر» را که ممکن است منجر به خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان شود، رد نکرده است.
در همین حال، جیمز دابینز نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در افغانستان و پاکستان در یکی از جلسات سنا اعلام کرد، مردم افغانستان می‌خواهند تا سربازان امریکایی در افغانستان بمانند.
وی افزود: بدون توافق نامه‌یی در مورد حضورمان در افغانستان در آنجا نمی‌مانیم اما فکر نمی‌کنیم که این نتیجه از مذاکرات بدست بیاید. برخلاف دوران جنگ عراق، افغان‌ها از ما می‌خواهند تا در کشورشان بمانیم و ما به آن‌ها قول داده‌ایم که در افغانستان بمانیم.
با گذشت بیش از ۱۰ سال از شروع جنگ افغانستان، این کشور با فشارهای خارجی برای اصلاح و همچنین درگیری‌های داخلی مواجه است.
دابینز در ادامه خاطر نشان کرد که امریکا دو هدف مهم دارد: آموزش، کمک و مشاوره به نیروهای افغان و مطمین شدن از اینکه نیروهای امریکایی می‌توانند به تعقیب بازمانده‌گان شبه نظامیان القاعده و دیگر شبه نظامیان مرتبط که ممکن است کشور ما را تهدید کنند، ادامه دهند. این یک ماموریت بسیار محدود است و نیاز نیست که همانند ۱۰ سال اخیر حضوری قوی در افغانستان داشته باشیم.
دابینز ادامه داد: باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا هنوز در حال بررسی گزینه‌هایی است که از سوی تیم امنیت ملی‌اش پیشنهاد شده و هنوز درباره مقیاس حضور نظامی امریکا پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان تصمیمی اتخاذ نکرده است.
از سوی دیگر سناتور رابرت منندز اعلام کرد: افغان‌ها می‌خواهند بدانند که امریکا آن‌ها را تنها نخواهد گذاشت.
پیتر لاووی، دستیار معاون وزیر دفاع در امور امنیتی آسیا و اقیانوسیه اعلام کرد: امریکا در افغانستان در مرحله انتقال قدرت است نه ترک این کشور.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.