سازمان شانگهای خود را برای خروج ناتو از افغانستان آماده می‌کند

- ۲۴ سرطان ۱۳۹۲

در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو شانگهای مسألۀ گسترش این سازمان با پذیرش عضویت ایران، پاکستان و هند، با در نظر گرفتن اهمیت تأمین امنیت در افغانستان بررسی شد که به عقیدۀ کارشناسان طی یک تا دو سال آینده محقق خواهد شد.
در روزهای تعطیل آخر هفته گذشته در شهر «چولپان آته» در قرقیزستان نشست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگ‌های برگزار شد. وزرای امور خارجه در این نشست مقدمات برگزاری نشست سران در ماه سپتمبر را فراهم ساخته و همچنین به بررسی راه‌های توسعه سازمان شانگ‌های با پذیرش عضویت ایران، پاکستان و هند پرداختند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در پایان این نشست به خبرنگاران گفت: دستور کار نشست سران کشورهای عضو سازمان شانگهای که قرار است ۱۳ سپتمبر در بیشکک برگزار شود، مورد توافق قرار گرفته و پیش‌نویس اسنادی که باید به امضاء برسد، تهیه شد که یکی از آنها برنامه همکاری کشورهای طی سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۳ برای تحقق پیمان دوستی، همکاری و حسن همجواری است.
به گفته وی، این برنامه شامل افزایش همکاری کشورهای عضو در عرصه سیاسی، تأمین امنیت، توسعه اقتصادی و حمایت از اقدامات مشخص برای افزایش توان بالقوه مشارکت در تمامی زمینه‌ها است تا فواید اقدامات شانگهای برای شهروندان کشورها بیشتر محسوس باشد.
لاوروف توضیح داد: پیش نویس بیانیه مشترک نشست سران بیشکک هم مورد توافق قرار گرفت که در آن به مسائل جهانی بیشتر پرداخته شده است که یکی از مهمترین آنها مسأله افغانستان است، از آنجا که اوضاع در این کشور برای همه کشورهای عضو شانگهای دارای اهمیت خاص است، علاوه بر این اوضاع در خاورمیانه، شمال افریقا و مسأله هسته‌یی ایران نیز شامل موضوعات مورد توجه می‌باشد.
وزاری خارجه کشورهای عضو شانگهای مسایل مربوط به توسعه این سازمان را نیز مورد بررسی قرار دادند. کارشناسان معتقدند که گسترش شانگهای طی سال‌های آتی ممکن است. ۳ کشور علاقه‌مند به عضویت در این سازمان هستند.
به عقیده کارشناسان، در حال حاضر مهمترین وظیفه سازمان شانگهای تامین امنیت کشورهای شریک در طرح حمل و نقل کالا به افغانستان است. این سازمان سعی دارد به دولت افغانستان کمک کند تا وضعیت این کشور سرو سامان دهد و این هدف بدون مشارکت ایران و پاکستان امکان پذیر نخواهد بود.
سازمان شانگهای، سازمانی منطقه‌یی است که در سال ۲۰۰۱ تاسیس شد. اعضای آن شامل روسیه، چین، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان هستند و کشورهای ایران، پاکستان، هند، مغولستان و افغانستان نیز بعنوان عضو ناظر در آن عضو می‌باشند. کشورهای بلاروس، ترکیه و سریلانکا نیز به عنوان شرکای مذاکراتی در نشست‌های این سازمان حضور دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.